РЕАБІЛІТАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ФАКТОР ЗАПОБІГАННЯ НАСЛІДКАМ ТРАВМАТИЧНИХ ПОДІЙ ТА СПРИЯННЯ ПОСТТРАВМАТИЧНОМУ РОСТУ ДІТЕЙ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ВОЄННИХ ДІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.51.2023-1.14

Ключові слова:

реабілітаційне середовище, травматичні події, посттравматичний ріст, психосоціальна допомога, психологічні вправи, корекційний вплив, психологічний розвиток

Анотація

Стаття присвячена найактуальнішій темі сьогодення у психологічному просторі України – психологічній допомозі дітям, які постраждали внаслідок воєнних дій. Ця проблема є більш актуальною і потребує поєднання теоретичних і практичних знань у сфері створення реабілітаційного середовища, яке б не лише працювало на подолання наслідків психотравмувальних подій, пов’язаних із війною, а й було б спрямоване на посттравматичний розвиток. розвиток особистості. У статті досліджено теоретичне обґрунтування проблеми створення реабілітаційного середовища для дітей, які постраждали внаслідок бойових дій. Визначено критерії реабілітаційного середовища, ознаки, види, особливості, функції, які воно має виконувати, на які завдання спрямоване, які характеристики. Метою статті є ознайомлення психологічної громадськості із програмою «Створення реабілітаційного середовища для запобігання наслідкам травматичних подій та сприяння посттравматичному розвитку дітей, які постраждали внаслідок бойових дій», яка створена для відповідної цільової групи, практично апробована та показала позитивні результати в наданні психосоціальної допомоги дітям, які постраждали внаслідок бойових дій. У статті визначено мету та завдання запропонованої програми – створення реабілітаційного середовища для дітей, які постраждали внаслідок бойових дій. Також подано його структуру, смислове навантаження, принципи побудови, елементи насичення його практичної складової частини, зазначено порядок і систему змістових компонентів. Пропонована програма базується на системному підході, груповій динаміці, єдності особистості та діяльності, а також на принципах корекційного впливу творчості й екологічного спілкування. Також наведено первинні результати реалізації зазначеної програми, які вже були зафіксовані за період її затвердження в закладі літнього відпочинку дітей даної цільової групи, а також шляхи подальшого вдосконалення цієї програми для активного застосування в умовах бойових дій, які ще тривають на території нашої країни.

Посилання

Gorbunova V. Promotion of the social environment to the recovery and growth of personality in post-traumatic states and disorders. Science and education. 2016. № 5. P. 40–45.

Posttraumatic growth and how it can be promoted in psychotherapy. Science and education. Psychology. 2016. № 5. P. 46–52.

Posttraumatic growth: theoretical models, new perspectives for practice. Actual problems of psychology. Vol. 1 : Organisational psychology. Economic psychology. Social psychology. 2016. Issue 45. P. 120–127.

Romanchuk O. Psychotrauma and disorders caused by it: manifestations, consequences and modern approaches to therapy (materials of the NeuroNews seminar). URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://i-cbt.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Romanchuk_PTSD.pdf (accessed: 17.02.2023).

Udovenko Y. Organisation of social and psychological assistance to children who have experienced losses as a result of military operations. Ukrainian Psychological Journal. 2017. № 1 (3). P. 165–176.

Dynamics of formation of “personal increments” in students of socio-economic professions. Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlynskyi Mykolaiv State University. Series “Psychological sciences”. 2012. Vol. 2. Issue 9. P. 250–254.

EdEra-SmartOsvita. “Home Health Care” project. URL: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Med+1/about (accessed: 26.10.2022).

Posttraumatic growth in adolescence: examining its components and relationship with PTSD / S.Z. Levine et al. Journal of Traumatic Stress. 2008. № 21 (5). P. 492–6.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-30