ПРОФЕСІЙНЕ МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ СТУДЕНТІВ-ЮРИСТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.52.2023-2.3

Ключові слова:

професійне мислення, мисленнєва діяльність, майбутні фахівці, фахова підготовка, майбутні юристи

Анотація

Професійне мислення – надскладний феномен, що в сучасній психологічній науці визначають як вищий пізнавальний процес пошуку, виявлення та зняття проблемності, практичне мислення людини в процесі вирішення професійних завдань, опосередковане та узагальнене відображення фахівцем професійної реальності. Попри наявність значної кількості праць, присвячених вивченню професійного мислення, воно залишається одним із найменш досліджених та найбільш суперечливих явищ. Це зумовлено невизначеністю сутності його родової ознаки, її новітнім характером, незначним досвідом професійної підготовки майбутніх фахівців в Україні, а також специфічними ознаками її складного предмета. Актуальність зазначеної проблеми, її недостатнє теоретичне та практичне вивчення зумовили вибір теми нашого дослідження. Загалом, стаття присвячена дослідженню процесу розвитку професійного мислення майбутніх юристів під час їх навчання та оволодіння професійною діяльністю. У роботі розглядаються ключові аспекти формування високого рівня професійної компетентності, а саме критичного та аналітичного мислення, етичної поведінки та навичок прийняття обґрунтованих рішень в юридичній сфері. Автори аналізують методи та педагогічні підходи, спрямовані на стимулювання інтелектуального розвитку студентів, а також розглядають вплив сучасних технологій на формування професійних умінь. Результати дослідження можуть служити підґрунтям для вдосконалення методології викладання юридичних дисциплін та розвитку ефективних підходів до навчання майбутніх фахівців в галузі права. Також в статті було визначено, що професійне мислення юриста складається з таких базових компонентів, як ціннісно-мотиваційний, понятійно-змістовий, операційний та рефлексивний, що відображають внутрішню психологічну будову мисленнєвої діяльності фахівця. Розглянуто, що функціями предметно-орієнтованого рівня професійного мислення юриста є, передусім, регуляторна, когнітивна, відображальна та комунікативна.

Посилання

Васильєва М. П. Деонтологічна компетентність педагога як мета ідеонтологічної підготовки. Проблеми сучасного мистецтва культури : зб. наук. пр. Харків : Стиль-издат., 2023 С. 22–32.

Гура О. І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект : монографія. Запоріжжя : ГУ «ЗІДМУ», 2006. 332 с.

Гура Т. Є. Генезис наукових поглядів щодо природи мислення у сучасній психології. Науковий вісник Миколаївського державного університету ім. В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки / за ред. С. Д. Максименка, Н. О. Євдокимової. Миколаїв : МДУ імені В. О. Сухомлинського, 2011. Т. 2. Вип. 7. С. 103–108. Савчин М. В. Методологеми психології : монографія. Київ : Академвидав, 2013. 224 с.

Сисоєва С. О. Педагогічна технологія у неперервній професійній освіті. Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз : монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Наукова думка, 2003. С. 449–564.

Пасічник І. Д. Психологічні характеристики індивідуального мислення. Наукові записки Острозької академії. Серія «Психологія і педагогіка». 2009. Вип. 13. С. 3–13.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21