ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВОЛЬОВОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.53.2024-1.5

Ключові слова:

майбутні психологи, професійне становлення, навчальна діяльність, вольова саморегуляція

Анотація

Актуальність дослідження психологічних особливостей вольової саморегуляції майбутніх психологів визначається особистісними та професійними вимогами до фахівців. Вважаємо, що високий рівень розвитку вольової саморегуляції у майбутніх психологів є запорукою їх ефективної професійної діяльності в майбутньому. Проблема саморегуляції особистості є предметом дослідження багатьох українських науковців, які вказують на багатоаспектність та складність даного поняття. Мета дослідження: аналіз результатів емпіричного дослідження вольової саморегуляції майбутніх психологів. Методологія дослідження. У процесі дослідження використано методику дослідження вольової саморегуляції А. Звєркова та Є. Ейдмана. Наукова новизна роботи полягає у подальшому аналізі проблеми саморегуляції особистості та визначенні актуального стану вольової саморегуляції майбутніх психологів. Саморегуляція є важливою в навчальній діяльності майбутніх психологів, оскільки саме через неї здійснюється мобілізація та інтеграція особистісних характеристик студентів під час навчання. Констатовано, що вольова саморегуляція виражається у вольовій дії. Вважаємо, що здатність до вольової саморегуляції є основою саморегуляції загалом, оскільки вона є структурною частиною різних процесів і систем з якими пов’язана саморегуляція. Вважаємо, що процес вольової саморегуляції буде ефективним лише тоді, коли чітко буде усвідомлюватися самими студентами. Усвідомлення процесу вольової саморегуляції вплине на визначення студентами сильних та слабких сторін, планування конкретних цілей для покращення своєї навчальної діяльності та контроль за ефективністю діяльності. Висновки. Проведене емпіричне дослідження виявило різні рівні розвитку вольової саморегуляції у майбутніх психологів. В загальній сукупності переважають середні показники розвитку загального рівня вольової саморегуляції та окремих її показників – самовладання й наполегливість. Проте, насторожує домінування низького рівня вольової саморегуляції над високим. Припускаємо, що такі результати притаманні лише студентам першого курсу та пов’язані з особливостями їх входження в навчальне середовище.

Посилання

Галян І. М. Ціннісно-смислова саморегуляція особистості: ґенеза та механізми функціонування: монографія. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2016. 402 с.

Гільман А. Емоційно-вольова саморегуляція у формуванні саногенного мислення студентської молоді. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. № 1 (17). 2017. С. 51–55.

Гринців М. В. Розвиток вольової саморегуляції як головний механізм діяльності особистості. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя : збірник наукових праць / [за ред : Кузікової С. Б., Щербакової І. М.]. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. С. 320–323.

Лемак М. В., Петрище Ю. В. Психологу для роботи: діагностичні методики. Методичне видання. Ужгород : Видавництво А. Гаркуші. 2012. 616 с.

Шевченко Н. Ф. Розвиток емоційно-вольової саморегуляції студентів в умовах вищого навчального закладу. Педагогічні науки: теорія, історія інноваційні технології. 2010, № 1 (3). С. 270–280.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30