АНАЛІЗ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229342Ключові слова:
діти з інвалідністю; інклюзія; інклюзивна освіта; обмежені можливості здоров᾿я (ОМЗ)Анотація
У статті аналізується готовність педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Наголошується на тому, що в контексті освітніх реформ гостро постало питання про доцільність запровадження інклюзивного навчання. Це передбачає отримання освіти дітьми з обмеженими можливостями здоров᾿я (ОМЗ) в школах і дитячих садах загального типу – спільно з однолітками, які розвиваються нормально.
Відповідно до змісту сучасної вітчизняної моделі освіти, передбачається, що кількість осіб з ОМЗ, які отримують освітні послуги в масових закладах, збільшуватиметься. Водночас, відповідно до національної стратегії дій в інтересах дітей, планується зниження кількості числа дітей з інвалідністю та дітей з ОМЗ, що залишилися з об᾿єктивних причин поза системою освіти. Відповідно це ставить нові вимоги до педагогів, вимагає розширення їх функціональних обов᾿язків, зміни професійно значущих і особистісних характеристик. Сучасне суспільство ставить до педагогів нові вимоги – готовність і здатність вчити всіх без винятку дітей, незалежно від їх нахилів, здібностей, обмежених можливостей. При цьому широке залучення нової категорії дітей до дитячих садків і загальноосвітніх шкіл спричинило зміни умов праці педагога. Значно розширився спектр педагогічних інтересів вчителів, виник соціальний запит на оновлення змістової сторони професійної підготовки, що включає питання інклюзивної освіти.
У результаті проведеного емпіричного дослідження встановлено переважно середній, а також низький рівень готовності до роботи в умовах інклюзивної освіти. Респонденти демонструють інтерес до проблем навчання і виховання дітей з ОМЗ спільно з їх здоровими однолітками, але готовність працювати у таких умовах проявляють незначна кількість педагогів. Причина цього – відсутність спеціальних знань про особливості розвитку учнів з ОМЗ, їхні особливі освітні потреби і темпи просування в освітньому процесі.
Посилання
Про освіту: Закон України. (2017). zakon.rada.gov.ua. Взято з https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закон України. (2018). zakon.rada.gov.ua. Взято з https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/875-12#Text.
Малофеев, Н.Н. (2007). Особый ребенок – вчера, сегодня, завтра. Образование и психолого-педагогическая помощь детям с ограниченными возможностями здоровья в XXI веке. Москва: ГНУ «Институт коррекционной педагогики».
Назарова, Н.М. (2011). К проблеме разработки теоретических и методологических основ образовательной интеграции. Психологическая наука и образование, 3, 5‒11.