ДОСЛІДЖЕННЯ ТИПІВ РЕФЛЕКСІЇ ЗА СПРЯМОВАНІСТЮ У КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТІСНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ УЧНІВ
Ключові слова:
рефлексія, інтра- та інтерпсихічна рефлексія, особистісна ефективність.Анотація
Стаття присвячена аналізу даних емпіричного дослідження типів рефлексії за спрямованістю – «інтра» та «інтерпсихічною». Охарактеризовано особливості розвитку обох типів рефлексії у різних за рівнями особистісної ефективності учнів на межі початкового та основного етапів шкільного навчання. Встановлено, що інтрапсихічна рефлексія у школярів від 3-го до 6-го класу розвивається більш інтенсивно і конструктивно, ніж інтерпсихічна як у групах учнів з низьким, так і з високим рівнями особистісної ефективності. З’ясовано, що на межі підліткового віку домінантним стає інтерес до себе, свого внутрішнього світу, а також оптимізується інтерперсональна взаємодія як у сфері навчальної діяльності, що залишається важливою, так і у сфері міжособистісних взаємин.
Посилання
Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості : монографія / М.Й. Боришевський. – Суми : Видавничий будинок «Еллада», 2012. – 608 с.
Карєва М. Рефлексія – основний механізм підвищення психологічної культури педагога / М. Карєва // Практичний психолог : школа. – 2014. – № 6. – С. 58 – 63.
Карпов А.В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А.В. Карпов. – М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2004. – 424 с.
Степанов С.Ю. Психология рефлексии : проблемы и исследования / С.Ю. Степанов, Н.И. Семенов // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. – С. 31 – 40.