АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2411-4758.2017.110489Ключові слова:
соціокультурна компетенція; комунікативна компетенція; вихователь дошкільного навчального закладу; аспект; методи навчання; іноземна мова; культура.Анотація
У статті розглянуто соціокультурну компетенцію як важливий компонент англомовної комунікативної компетенції майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Нове соціальне замовлення в галузі освіти та зростаючі потреби у спілкуванні та співпраці між країнами і людьми з різними мовами та культурними традиціями вимагають суттєвих змін у підході до викладання, оновлення змісту і методів навчання іноземної мови. Разом із тим виникає необхідність у формуванні соціокультурної компетентності майбутнього вихователя ДНЗ у процесі навчання англійської мови у вищому навчальному закладі. Він повинен бути готовим до міжкультурної комунікації, мати сформовану інтеркультурну та транскультурну свідомість для визнання існування іншої національно-культурної ідентичності, яка є рівноправною з його власною культурою. Мета статті – розкрити актуальні аспекти формування соціокультурної компетенції майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у процесі навчання англійської мови. Автором проаналізовано зміст понять «компетенція», «компетентність», «соціокультурна компетенція»; висвітлено актуальні аспекти, що впливають на ефективність формування соціокультурної компетенції майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у процесі навчання англійської мови. Особлива увага звертається на використання комплексу тематично організованих автентичних матеріалів соціокультурного характеру, вивчення англійської мови у взаємозв’язку з дисципліною «Країнознавство», інтерактивне включення в англомовну комунікацію завдяки використанню сучасних методів і прийомів навчання, формування мотивації студентів, створення сприятливого соціально-психологічного клімату на заняттях з іноземної мови. Як результат, студенти виховуватимуть у собі не лише шанобливе ставлення до англійської мови і її носіїв, але й почуватимуть себе впевнено в англомовному середовищі. Перспективи подальшої наукової роботи в означеному напрямі вбачаємо в аналізі підручників та навчальних посібників з іноземної мови як основного дидактичного матеріалу для опанування моделями комунікативної поведінки.
Посилання
Библер В. С. От наукоучения – к логике культуры: Два философских введения в двадцать первый век / В. С. Библер. – М. : Политиздат, 1990. – 413 с.
Вітюк В. Основні шляхи формування соціокультурної компетентності учнів початкової школи [Електронний ресурс] / Валентина Вітюк. − С. 474−479. − Режим доступу: http://ddpu.drohobych.net/native_word/wp-content/ uploads/2016/04/2013-60.pdf
Горчакава Н. В. Изучение иностранного языка как средство приобщения к другой культуре / Н. В. Горчакава // Англійська мова та література. – 2011. – №19. – С. 2–5.
Коломинова О. О. О формировании социокультурной компетенции у младших школьников / О. О. Коломинова // Іноземні мови. – 1997. – №3. – С. 39–41.
Максимець М. Формування соціокультурної компетенції у процесі вивчення іноземної мови / М. Максимець // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. – 2006. – Випуск 21. – С. 211–218.
Методика навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах: підручник / Л. С. Панова, І. Ф. Андрійко, С. В. Тезікова та ін. – К.: ВЦ «Академія», 2010. – 328 с.
Мешко Г. М. Вступ до педагогічної професії : навч. посіб. / Г. М. Мешко. – К.: Академвидав, 2010. – 200 с.
Пахомова Т. О. Формування англомовної комунікативної компетентності студентів-філологів в умовах лінгвосоціокультурного підходу / Т. О. Пахомова, Я. С. Сенченко // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». – 2013. – №1(5). – С. 59–64.
Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности: Дис. …д-ра пед.наук : 13.00.02 / В.В.Сафонова. − М., 1992. − 528 с.
Словник іншомовних слів / уклад. С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. – К.: Наук. думка, 2000. – 680 с.
Сысоев П. В. Культурное самоопределение личности в контексте диалога культур : монография / П. В. Сысоев. – Тамбов : ТГУ им. Державина, 2001.
Minnisa S. Safi na. Formation of Socio-cultural Competence in Foreign Language Teaching / Minnisa S. Safi na // Procedia - Social and Behavioral Sciences. – 136 (2014). – P. 80–83. – Available online: www.sciencedirect.com