СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ СТАНОВЛЕННЯ ВТОРИННОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ІНОЗЕМНОГО СТУДЕНТА-МЕДИКА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2411-4758.2017.109866Ключові слова:
іноземний студент-медик; вторинна мовна особистість; соціокультурний аспект; праксеологічний підхід; крос-культурний підхід; мультикультурний підхід.Анотація
У статті узагальнено дослідницькі напрацювання та досвід медичних факультетів вищих навчальних закладів України щодо соціокультурного аспекту у становленні вторинної мовної особистості іноземного студента-медика в українськомовному освітньому просторі, застосування ефективних форм і методів вивчення української мови як іноземної на засадах сучасних підходів. Формування вторинної мовної особистості іноземного студента в українсько- мовному середовищі здійснюється з урахуванням праксеологічного, крос-культурного та мультикультурного підходів. Праксеологічний підхід, застосований в освітньому процесі, сприяє інноваційності методичної підготовки майбутніх лікарів до професійної діяльності. Застосування крос-культурного підходу допомагає вирішувати соціокультурні проблеми іноземних студентів в українському освітньому просторі. Мультикультурний підхід імплементується з метою сприяння діалогу культур та міжкультурній толерантності. З-поміж основних принципів, які використовуємо у навчально-виховному процесі, виділимо принципи гуманізації і міждисциплінарної інтеграції; взаємопов’язане вивчення мови і культури, включення країнознавчого і соціокультурного аспекту формує загальнокультурний світогляд, сприяє підвищенню інтересу та мотивації іноземних студентів до медичної професії, поглиблює уявлення про Україну, її історію, культуру, традиції, людські взаємини, моральні норми та норми-заборони.
Посилання
Андреев В. Предисловие к русскому изданию / В. Андреев // Пщоловский Т. Принципы совершенной деятельности : (Введение в праксеологию). – К. : Институт праксеологии, 1993. – С. 5–15.
Булгаков Р. Специфічні особливості реалізації мультикультурного підходу в освіті Франції / Роман Булгаков // Порівняльно-педагогічні студії. – 2015. – № 2-3 (24-25). – С. 21-29.
Завгородній В. А. Урахування національних особливостей як фактор успішного навчання арабських студентів [Текст] / В.А. Завгородній // Мова, історія, культура у лінгвокомунікативному просторі : збірник наукових праць / Ред. кол.: Л.В. Біденко, О.М. Волкова, С.І. Дегтярьов; упоряд. Л.В. Біденко. – Суми : СумДУ, 2015. – Вип. 2. – С. 74-88.
Левенок І. С. Педагогічні підходи до українськомовного навчання іноземних студентів-медиків (на прикладі Медичного інституту Сумського державного університету) / І. С. Левенок // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал , Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка,. – 2016. – № 8 (62). – С. 158-167.
Міністерство освіти і науки України . Проект Концепції розвитку освіти в Україні на період 2015–2025 років (2014). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/pr-viddil/1312/1390288033/1414672797/
Ніколаєва С. Ю. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. – K.: Ленвіт, 2003. – 273 c.
Ніколаєнко В. В. Особливості формування вторинної мовної особистості іноземних студентів / Педагогічний альманах: збірник наукових праць / ред. кол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. – Херсон : КВНЗ Херсонська академія неперервної освіти, 2014. – Вип. 22. – 319 с.
Пальчикова О. О. Проблема адаптації студентів-іноземців в україномовному середовищі / О. О. Пальчикова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 10. Проблеми граматики і лексикології української мови. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. – Вип. 9. – С. 220–224.
Патен І. Лінгвокультурологічні засади зіставлення фразеологічного складу української, російської, польської та англійської мов / Ірина Патен // Рідне слово в етнокультурному вимірі [Текст] : збірник наукових праць / Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. - Дрогобич: Посвіт, 2016. – С. 144-155.
Проскуркіна Я. І. Допрофесійна підготовка іноземних абітурієнтів до навчання в медичних університетах : автореф. дис. на здобуття канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Я.І. Проскуркіна. – Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. – Київ, 2014. – 23 с.
Семеног О. М. Соціокультурний компонент у підготовці іноземних студентів-медиків / О.М. Семеног // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал , Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка,. – 2016. – № 6 (60). – С. 87-97.
Указ президента України “Про забезпечення дальшого розвитку вищої освіти в Україні”. (2008). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/857/2008
Указ президента України “Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні”. (2005). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1013/2005
The International Encyclopedia of Education research and studies. – Oxford, Pergamon Press, 1985. – V. 7. – 635 p.