НАВЧАННЯ ІНШОМОВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ДИСКУРСУ СТУДЕНТІВ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2411-4758.2017.110218

Ключові слова:

професійний дискурс; іншомовний дискурс; мовна особистість студента; мовна культура; мовленнєва діяльність; комунікативна іншомовна компетенція.

Анотація

У статті досліджуються проблеми навчання професійного іншомовного дискурсу студентів нефілологічних спеціальностей вищої школи. Головна мета навчання іноземного дискурсу у немовних вищих навчальних за кладах полягає у формуванні в студентів комунікативної компетенції – умінь і навичок здійснювати спілкування в усній і писемній формі в межах професійної сфери й тематики, визначених програмою для кожного фаху, дотримуючись традицій і норм, утверджених у країні, мова якої вивчається. Особливість викладання, полягає у фаховому контексті обраної спеціальності, основним актуальним завданням якої є оволодіння знаннями фахової терміносистеми й набуття вмінь використовувати вузькоспеціалізовану лексику для виконання навчальних професійноорієнтованих завдань, спрямованих на подальше спілкування у виробничих ситуаціях. З’ясовано співвідношення між текстом і дискурсом із метою створення професійного іншомовного дискурсу, досліджено природу дискурсу як основної форми організації професійного іншомовного мовлення. Доведено, що тексти є джерелом для розширення фахового термінологічного словника, предметом читання та обговорення на заняттях, основою для використання в ситуації мовлення, для аудіювання, тобто для цілеспрямованої та продуктивної мовленнєвої діяльності студентів. На нашу думку, іншомовний дискурс є мовлення в аспекті події, пронизаним екстралінгвістичними, соціокультурними, психологічними, професійними й іншими чинниками. Ситуація в дискурсі − це вид репрезентації знань, які залежать від особистого досвіду учасників комунікації. Такий підхід до навчання зумовлений насамперед професійною діяльністю майбутніх фахівців і забезпечує розуміння особливостей функціонування мовленнєвого матеріалу в природних умовах, адекватність володіння монологічним мовленням.

Посилання

Абрамович Г.В. Суть іншомовної компетентності як мети та результату професійної технічної освіти / Г.В. Абрамович // Наукові записки Серія: Психолого-педагогічні науки– Ніжин: Видавництво НДУ ім. Миколи Гоголя, 2005. – № 4. – С. 120 – 133.

Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека / Н. Д. Арутюнова. – М.: Языки русской культуры. – 1999. – 896 с.

Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник / Ф. С. Бацевич. − К. : Видав. центр «Академія», 2004. − 344 с. − (Альма-матер).

Бацевич Ф.С. Філософія мови: історія лінгвофілософських учень: підручник / Ф.С. Бацевич. − К. : Академія, 2008. − 240 с. − (Альма-матер).

Богин Г.И. Модель языковой личности и ее отношение к разновидностям текстов: Авторефер. дис. … д-ра філол.наук. – Л., 1984.‒23 с.

Богин Г.И. Типология понимания текста / Г.И. Богин. − Калинин: Калинин. гос. ун-т, 1986. − 84 с.

Борисова А.О. Формування та розвиток навичок іншомовного монологічного мовлення у сфері професійної діяльності / А.О. Борисова, В.О.Архипова // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг: зб. наук. праць.: – Харків: ХДУХТ, – Вип. 1. – Ч. 1, 2010. – С.782 – 787.

Дроздова І. Професійний дискурс і мовна особистість студента ВНЗ нефілологічного профілю / І. Дроздова // Вісник Львівського університету : Серія педагогічна / Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. – Львів: Світ, 2010. – Вип. 26. – С. 212 – 221.

Залевская А.А. Введение в психолингвистику / А.А. Залевская. − М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 1999. − 382 с.

Зимняя И.А. Лингвопсихология речевой деятельности / И.А. Зимняя. − М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2001. − 432 с.

Зимняя И. А. Педагогическая мотивация / И.А. Зимняя. − Ростов-на-Д.: Феникс, 1997. − 480 с.

Колток Л.Б. Реалізація педагогічного дискурсу у професійній підготовці студентів вищого навчального закладу / Л.Б. Колток // Молодий вчений. – 2017. – № 4.3 (44.3) – С. 102 – 105.

Макоєд Н. О. Формування у майбутніх інженерів умінь перекладу фахових текстів із застосуванням комп’ютерних технологій: Автореф. дис. ...канд. пед. наук: 13.00.04 / Н. О. Макоєд/ Південноукраїнський держ. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського. – Одеса, 2002 – 17 с.

Соссюр Ф. Курс загальної лінгвістики / Ф. Соссюр. – К.: Основи, 1998. – 524 с.

Advances in Discourse Studies / ed. by V. Bhatia, J. Flowerdew, R. H. Jones. ― Routledge, 2007. ― 272 р.

Halliday M.A.K., Mcіntosh A., Strevens P. The users and use of language. Readings in the sociology of language / Edited by J.Fishman. - The Hague: Mouton,1970. - P. 136 – 69.

Hymes D.H. On communicative competence. - Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 14621. Ikujiro Nonaka. The Knowledge-Creating Company, Harvard Business Review, November-December 2004.4. – pp. 27 – 45

Lier Van. Interaction in the Communicative Language Curriculum. Monography / Van Lier. - Cambridge University Press, 1998. – 187 p. 19. Nunan D. The Self-Directed Teacher: Managing the Learning Process / D.Nunan, C. Lamb. – Cambridge Univ. Press, 1996. – 296 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-03