РЕАЛІЗАЦІЯ ФУНКЦІОНАЛЬНО- КОМУНІКАТИВНОГО ВИВЧЕННЯ СЛОВОТВОРУ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИМОГ ДО МОВНОЇ ОСВІТИ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Ключові слова:
функціонально-комунікативне вивчення мови, словотвірні уміння і навички, словотворчий процес, функціонально-комунікативний словотвір, функціональна спрямованість словотворчих одиниць мови.Анотація
Статтю присвячено актуальній проблемі функціонально-комунікативного підходу до вивчення рідної мови, зокрема засвоєнню її словотвірної підсистеми студентами вищої школи. У статті акцентується на тому, що такий підхід дозволить вивчати в єдності систему мовних одиниць і правила їх функціонування, процес реалізації мовних одиниць у мовленнєвих актах, що забезпечить ефективне формування мовно-мовленнєвої компетенції майбутніх учителів початкової школи; доводиться, що вивчення словотвору у функціонально-комунікативному аспекті, здійснюване на принципово нових засадах, основується на розумінні словотвору як науки функціональної і відрізняється від традиційного вивчення тим, що за основу береться семантика мови, а не її форма.
Посилання
Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики / Ф.С. Бацевич. – К., 2004. – 344 с.
Бєляєв О. М. Зміст уроку мови / О. М. Біляєв // УМЛШ. – 2003. – № 4. – С. 2–7.
Буслаев Ф.И. Преподавание отечественного языка : учеб. пособие для студ. спец. «Рус. яз. и лит.» / Ф. И. Буслаев. – М. : Просвещение, 1992. – 512 с.
Гопштер Є. Комунікативно-діяльнісний напрямок вивчення словотвору / Є. Гопштер // Українська мова та література в школі. – 2005. – № 5. – С. 6–8.
Ґрещук В.В. Український відприкметниковий словотвір. – Івано- Франківськ : Плай, 1995. – 208 с.
Дубовик С. Формування граматичних навичок : функціональна орієнтація / С. Дубовик // Дивослово. – 1998. – № 6. – С. 29 – 31.
Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности / И. А. Зимняя. – М. : Московский психолого-социальный инст. – Воронеж: НПО «МОДЕК», 2001. – 432 с.
Кардащук О.В., Кульбабська О.В. Морфеміка та словотвір : Лабораторний практикум. Опорні конспекти : У 5-ти ч. – Чернівці: Рута, 1999. – 2003 с.
Караман С.О. Методика навчання української мови в гімназії : Навч. посібник для студ. вищих закладів освіти. – К. : Ленвіт, 2000. – 272 с.
Концепція мовної освіти 12-річної школи // Дивослово. – 2002. – № 8. – С. 59–65.
Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах. Підручник / [М. І. Пентилюк, С.О. Караман, О.В. Караман та ін.]; за ред. М.І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2009. – 400 с.
Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті // Педагогічна Газета. – 2001. – № 7.
Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам / Е. И. Пассов. – М. : Русский язык, 1977. – 216 с.
Пентилюк М. Концептуальні засади комунікативної методики навчання української мови / М. Пентилюк, О. Горошкіна, А. Нікітіна // Українська мова і література в школі. – 2006. – № 1. – С. 15–20.
Пентилюк М. Наукові засади комунікативної спрямованості у навчанні рідної мови // Українська мова в школі. – 1999. – № 3. – С. 8–10.
Психологічна енциклопедія / Автор-упорядник О. М. Степанов. – К. : „Академвидав”, 2006. – 424 с.
Плиско К.М. Принципи, методи і форми навчання української мови (Теоретичний аспект) : навчальний посібник / Плиско К.М. – Харків : Основа, 1995. – 240 с.
Чемоніна Л. В. Наступність і перспективність вивчення словотвору української мови в початкових і середніх класах загальноосвітньої школи : автореф. дес. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання української мови» / Л.В. Чемоніна. – К., 2009. – 20 с.
Шелехова Г. Сучасні підходи до навчання рідної мови в загальноосвітній середній школі // Українська мова і література в школі. – 1998. – № 1. – С. 2–5.
Різун В. Лінгвістичне тестування в освіті // Українська мова та література в школі. – 1999. – № 4, 29, 30, 31, 32.
Словник-довідник з української лінгводидактики / За ред.. М.Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2003. – 149 с.