ПРОБЛЕМИ ВЗАЄМОДІЇ ЛЮДИНИ І ПРИРОДИ: РОЛЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Надія Стецула
  • Оксана Голуб

DOI:

https://doi.org/10.32782/2450-8640.2021.2.7

Ключові слова:

екологічна освіта, екологізація, сталий розвиток, екологічні проблеми, система освіти, освітньо-виховні технології

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі екологічної освіти як базової для реалізації Концепції сталого розвитку та екологізації суспільства. Досліджено, що в результаті взаємодії суспільства і природи на сучасному етапі виникли гострі суперечності, які становлять суть екологічних проблем. Встановлено, що відмінною рисою нинішнього етапу можна назвати перехід від констатації фактів до дії, до вироблення моделі сталого соціально-економічного та екологічного розвитку та до екологізації. У статті відображено особливості, визначено завдання, цілі та характеристики екологічної освіти. Екологічна освіта має бути реалізована на всіх освітніх рівнях через різноманітність організаційних форм, засобів та методів навчання, яке має бути здійснено на основі найкращих світових освітньо-виховних технологій, досягнень психолого-педагогічної науки. Наведено пріоритетні напрямки розвитку системи освіти в Україні для впровадження екологічної освіти. Екологічна освіта є однією з передумов досягнення сталого розвитку і важливим інструментом ефективного управління, обґрунтованого прийняття рішень і розвитку демократії.

Посилання

Бондар, О. І., Барановська, В., & Єресько, О. Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях: науково-методичний посібник для вчителів. Херсон: Грінь ДС., 2015. 228 с.

Борисенко, Н.М., & Кузьмічова, О.А. Еволюція світоглядних уявлень у процесі взаємодії людини і природи. Перспективи. 2011. Т. 2(48). С. 83–88.

Брундтланд Г. Наше спільне майбутнє: Міжнародна комісія з навколишнього середовища та розвитку: монографія. Оксфорд : Оксфорд Юніверсіті Пресс, 1987. 512 с.

Дайнаускас В.Р., & Стецула Н.О. Роль екологічної освіти як складової освіти для сталого розвитку в Україні. Освітні та наукові виміри природничих наук : збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської заочної наукової конференції, м. Суми, 8 грудня 2021 р. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 180–183.

Моисеев Н.Н. Историческое развитие и экологическое образование : монография. Москва : МНЭПУ, 1995. 56 с.

Пустовіт Г. Світоглядний контекст проблеми взаємодії людини і природи. Релігія та соціум. 2015. № (3). С. 131–138.

Пустовіт, Н.А., Пруцакова, О.Л., Колонькова, О.О., Тарасюк, Г.П., & Солобай, Ю. В. Екологізація освітнього простору сучасної загальноосвітньої школи: монографія. Харків, 2016. 154 с.

Підліснюк В., Рудик І., Кириленко В., Вишенська І., & Маслюківська О. Сталий розвиток суспільства: роль освіти. Путівник. К.: Видавництво СПД «Ковальчук», 2005. 88 с.

Совгіра, С.В. Непередбачувані наслідки взаємодії людини і природи. Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2007. №115. С. 109–118.

Стецула Н.О. Екологізація освіти як ключова тенденція сталого розвитку суспільства. Молодь і ринок. 2020. №6-7 (185-186). С.115–121.

Стецула Н.О. Функції методологічних підходів у дослідженнях проблем екологічної освіти в педагогічних закладах вищої освіти. Проблеми і перспективи розвитку природничих наук у контексті модернізації середньої та вищої школи : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-методичної Інтернет-конференції з міжнародною участю. Одеса : Одес. нац. ун-т імені І.І. Мечникова, 2021. С. 29–32

Melnychuk D., Pidlisnyuk V., & Stefanovska T. Key questions about sustainable development: what everyone needs to know. Handbook. K. : Hopak, 2003. 68 p.

Piasecki B.W., Fletcher K.A., Mendelson F.J. Environmental Management and Business Strategy: Leadership skills for the 21 century. 1999. С. 216–272.

Pidlisnyuk V.V., Stefanovska T. Sustainable agriculture: a New Gender Approach and Challenges for Education. Economic and Environmental Studies. 2004. № 6. Р. 311–320.

Stetsula N., Orshanskіy L., & Voloshanska S. Ecological competence as a means of forming a dynamic teacher stereotype. Bioresources and Human Health, 2021. С. 117–122.

Stetsula N.O., & Pavliukh S.B. To the ecological culture through ecological education Acta Carpatica. 2015. № 24. Р. 217–222.

Електронні ресурси

Базові елементи Стратегії ЄЕК ООН про освіту з метою сталого розвитку http://accord.cis.lead.org/edu/annex6.pdf

Електронний архів В.І. Вернадського http://vernadsky.lib.ru/

Комісія ООН із сталого розвитку http://www.iisd.ca/linkages/topics/csd/

Про концепцію екологічної освіти в Україні. Закон України від 20.12.2001 13/6. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Номер

Розділ

Статті