ПОНЯТТЯ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКА В СУЧАСНИХ УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.50.2022-6

Ключові слова:

життєстійкість, резильєнтність, підлітковий вік, війна, воєнний конфлікт, складна життєва ситуація

Анотація

У статті проведено теоретико-емпіричний аналіз поняття життєстійкості одного з надчутливих прошарків населення – осіб підліткового віку. Такий аналіз зумовлений сучасними реаліями раптового повномасштабного воєнного вторгнення Росії на територію України. Важливою проблемою є дослідження життєстійкості осіб підліткового віку як запобіжний захід небажаним наслідкам стресогенних чинників у період воєнного конфлікту. Психологічна витривалість дає змогу людині швидко адаптуватися до раптово змінюваних несприятливих умов, наслідків важких життєвих ситуацій та емоційних реакцій на важкі події; запобігти розвитку депресивних станів. У рамках дослідження життєстійкість розглядається як основний ресурс для подолання складних життєвих ситуацій, як здатність особи підліткового віку контролювати життєві події та керувати ними в умовах невизначеності, сприймати труднощі як цінний досвід та успішно їх долати, використовуючи це як можливість для особистісного психофізичного зростання. У статті досліджено основні складники поняття життєстійкості осіб підліткового віку, її властивості та ознаки. Проаналізовано взаємозв’язок із подібними поняттями та явищами у вітчизняній та зарубіжній літературі. Виявлено основні чинники впливу на життєстійкість підлітка як у позитивному значенні, так і в негативному, що знижує психологічний опір особистості у складній життєвій ситуації, а саме в умовах воєнного конфлікту в Україні.

Посилання

Басенко О. Психосоціальні передумови розвитку життєстійкості у підлітків в умовах воєнного конфлікту. Український психологічний журнал. 2019. № 2(12). С. 39.

Булах І., Лук’янов А. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. С. 155.

Вербицька П. Громадянське виховання учнівської молоді: сучасні аспекти розвитку : монографія. Київ : Ґенеза, 2009. С. 384.

Craig, G. (2010). Pearson Education. Prentice Hall. Р. 358–374. USA: University of California.

Karampas, К., Galanakis, М., Stalikas, А. (2016). Resilience, Positive Emotions, Psychosomatic Health, Cadets.

Psychology. Vol. 7. № 13. Greece : Department of Special Education, University of Thessaly, Volos.

Кондратюк С. Життєстійкість як ресурс подолання життєвих труднощів в умовах війни. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2022. Вип. 4. С. 82.

Коробка Л. Психологічні стратегії як засоби реалізації індивідуальної і колективної адаптації до наслідків воєнного конфлікту. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2018. Вип. 41(44). С. 48–55.

Костюк Г. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості Київ : Рад. шк., 1989. 608 с.

Maddi, S. (2013). Hardiness: Turning Stressful Circumstances Into Resilient Growth. Springer. Dordrecht. Р. 175–215. Bath, UK: University of Bath.

Maddi, S., Khoshaba, D. (2005). How to Succeed No Matter What Life Throws at You. Resilience at Work. New York, USA.

Maddi, S., Khoshaba, D. Hardiness and Mental Health. Journal of Personality Assessment. 1994. V. 63. № 2. Р. 267–273.

Maddi, S. (1980). Developmental value of fear of death. Journal of mind and behavior. № 1. Р. 84–93.

Мозгова Г., Уваркіна К. Психологічна адаптація студентської молоді до процесу навчання. Серія 12: Психологічні науки. 2016. Вип. 4(49). С. 161. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова.

Maddi, S. (1980). Developmental value of fear of death. Journal of mind and behavior. № 1. Р. 84–93.

Назаренко Л. Збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції. Тернопіль, 2014. С. 581.

Панок В. Основи практичної психології : підручник. Київ: Либідь, 1999. 536 с.

Ходорівська Н. Групова адаптація в умовах соціальних змін. Соціальні виміри суспільства. 1999. Вип. 3. С. 92–104.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-25