ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ФЕНОМЕНУ СТУДЕНТСЬКОЇ ПРОКРАСТИНАЦІЇ У ЗАРУБІЖНІЙ ПСИХОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.51.2023-1.7

Ключові слова:

прокрастинація, академічна прокрастинація, чинники прокрастинації, студентська прокрастинація, підходи до вивчення прокрастинації

Анотація

Війна, труднощі, пов’язані з проблемами в суспільно-політичному житті України та економіці, негативно вплинули на сучасний стан вищої освіти, зумовивши зростання прокрастинації серед усіх категорій здобувачів освіти. Особливу тривогу викликає зростання випадків прокрастинації серед молоді. У статті наведено результати досліджень зарубіжних вчених, що пояснюють причини виникнення, наслідки та особливості її проявів у студентів. Проаналізовано різні підходи до вивчення зазначеного явища. Аналіз вітчизняної та зарубіжної літератури показав, що увага до проблематики прокрастинації з’явилася відносно недавно. Сучасні дослідження прокрастинації проводили зарубіжні дослідники L. J. Solomon & E. D. Rothblum (1984), C. H. Lay (1986), N. Milgram (1992), L. J. Schubert-Walker & D. W. Stewart (2000), J. R. Ferrari, K. Barnes & P. Steel (2009), P. Steel (2007; 2010), J. B. Burka & L. M. Yuen (2008), M. Kagan, O. Cakir, T. Ilhan & M Kandemir (2010) та інші. Серед вітчизняних – Є. Л. Базика (2014), Н. В. Грисенко (2017), К. В. Дубініна (2018), Г. В. Чуйко & Н. В. Комісарик (2021). Чинниками прокрастинації особистості, згідно поглядів дослідників, виступають такі психологічні явища, як особистісна мотивація, спрямованість локусу контролю, тривожність. Також важливими причинами прокрастинації особистості виступають висока зайнятість справами; відстрочення в отриманні задоволень або нагород. Результати теоретичного аналізу різних підходів зарубіжних авторів свідчать, що прокрастинація у студентів пов’язана з підвищеною тривожністю, очікуваною ефективністю, віком і статтю, успішністю, самоповагою, мотивацією та ефективністю самомотивації, локусом контролю, уявленнями про час, особливостями емоційної сфери (занепокоєнням, страхом невдачі, депресією, переживанням провини і сорому, тривожністю), особливостями поведінки (несформованість навчальних навичок, неорганізованість). Студенти частіше за все відкладають на потім такі завдання: нав’язані ззовні; які мають відстрочені наслідки; які мають тривалий термін, даний на виконання; нудні, рутинні, неприємні; будь-які письмові; великі часові вкладення в завдання. А також прокрастинують, коли у них спостерігається висока зайнятість іншими справами та має місце відстрочення в отриманні задоволення або нагород. Схильність до прокрастинації у студентів проявляється не тільки по відношенню до академічних, а й до неакадемічних завдань.

Посилання

Базика Є.Л. Стан прокрастинації як чинник, який пригнічує формування успішної особистості студента: результати дослідження. Практична психологія та соціальна робота. 2014. № 5. С. 23–30.

Грисенко Н.В. Особистісні особливості схильних до прокрастинації студентів. Молодий вчений. 2017. № 15 (51). С. 789–793.

Дубініна К.В. Прокрастинація як проблема психології особистості студента. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. 2018. Вип. 7(52). С. 172–180.

Прокрастинація. Вільний тлумачний словник, 2013–2018. URL: http://sum.in.ua/f/prokrastynacija.

Чуйко Г.В. & Комісарик М.І. Прокрастинація: сутність і причини. Іnternstional scientific innovations in human life. Proceeding of the 1st Snternational scientific and practical conference. Cognum Publishing House. Manchester, United Kingdom. 2021. P. 408–416. URL: https://sci-conf.com.ua/i-mezhdunarodnayanauchno-prakticheskaya-konferentsiya-international-scientific-innovations-in-human-life-28-30-iyulya-2021-goda-manchester-velikobritaniya-arhiv.

Burka J.B. & Yuen L.M. (2008) Procrastination: why you do it, what to do about it? Reading. MA : Addison – Whesley.

Ferrari J.R., Barnes K. & Steel P. (2009) Life regrets by avoidant and arousal procrastination: Why put off today what you will regret tomorrow? J. of Ind. Diff. V. 30. № 3. P. 163–168.

Kagan М., Cakir О., Ilhan Т. & Kandemir М. (2010) The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive – compulsive and five factor personality traits. Procedia – Social and Behavioral Sciences. V. 2. № 2. P. 2121–2125.

Lay C. H. (1986) At last, my research article on procrastination. J. of Research on Personality. V. 20. N 4. P. 474–495.

Milgram N. (1992) Procrastination: a malady of modern time. Israel : Tel-Aviv University, 120 p.

Onwuegbuzie A. J. (2004) Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education. V. 29. № 1. P. 3–19.

Orange C. (1997) Gifted student and perfectionism. Roeper Review. V. 20. № 1. P. 39–41.

Schubert-Walker L.J. & Stewart D.W. (2000) Overcoming the powerlessness of procrastination. Guidance & Counseling. V. 16. № 1. P. 39–43.

Scher S. J. & Ferrari J. R. (2000) Toward an understanding of academic and nonacademic task procrastinated by students: The use of daily logs. Psychology in the Schools. V. 37. № 4. P. 359–366.

Solomon L. J. & Rothblum E. D. (1984) Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counselin Psychology. V. 31. Р. 503–509.

Steel P. (2007) The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin Copyright. V. 133. №. 1. P. 65–94

Steel P. (2010) Arousal, avoidant and decisional procrastinators: Do they exist? Pers. And Indiv. Diff. V. 48. № 8. P. 926–934.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-30