ПСИХОЛОГІЧНІ МЕТОДИ ПОДОЛАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ФРУСТРОВАНОСТІ У ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.51.2023-1.11

Ключові слова:

вчитель початкових класів, професійна діяльність, професійна фрустрованість, психологічні методи подолання фрустрованості, рефлексія, усвідомлення, розвиток

Анотація

Статтю присвячено висвітленню психологічних методів подолання професійної фрустрованості у вчителів початкової школи. Методи дослідження: теоретичні методи (аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, абстрагування, конкретизація), емпіричні методи (опитування, тестування), методи інтерпретації даних. Зазначено, що на особистість учителя та на якість його професійної діяльності впливають інтернальні та екстернальні фактори, які своєю чергою трансформуються у стан фрустрованості. У статті представлено результати першого етапу дослідження – опитування учителів початкових класів щодо психологічних особливостей професійної діяльності в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Акцентовано увагу, що за результатами проведеного опитування отримані такі дані: 1) вчителі зауважують про такі психологічні бар’єри, як нестача внутрішніх ресурсів до змін та невпевненість; 2) у процесі опитування нами було виявлено, що значна частка респондентів має нестабільний психоемоційний стан внаслідок суттєвого зростання вимог до професійної діяльності. Також представлені результати другого етапу дослідження. Отримані результати дозволяють стверджувати про необхідність надання учителям початкових класів психологічної допомоги в аспекті усвідомлення та прийняття ними нових вимог до їхньої професійної діяльності, що своєю чергою дасть змогу мінімізувати фрустраційний вплив на особистість та попередити деструктивні психоемоційні стани загалом. Також результати дослідження вказують на можливу тенденцію до професійного та емоційного вигорання. Визначено психологічні методи подолання професійної фрустрованості у вчителів. Акцентовано увагу на необхідності психологічного супроводу вчителів на шляху до адаптації та навчання технік саморегуляції, враховуючи значний вплив зовнішніх факторів, таких як пандемія, війна та інші соціальні процеси, які відбуваються у нашій країні.

Посилання

Вітюк В. Професійний розвиток педагогів в умовах інноваційного освітнього середовища післядипломної освіти регіону. Педагогічний пошук. № 1 (89). 2016. С. 56–68.

Gura T., Gura O., Khodakovska A., Voloshko T., Diachkova V. Peculiarities of awareness by teachers of the New Ukrainian School and teachers of higher education institutions of Ukraine of the essence of effective teaching methods. AD ALTA : Journal of Interdisciplinary Research. 2021. 11/02. P. 165–169. URL: http://www.magnanimitas.cz/11-02-xxi is indexed by Web of Science.

Гура Т., Чернікова Л., Фокша С. Державний стандарт базової середньої освіти: результати пілотного впровадження у Запорізькій області. Нова українська школа у базовій середній освіті: впевнені кроки Запорізької області : науково-методичний посібник / відп. ред. Т.Є. Гура; КЗ «ЗОІППО» ЗОР. Запоріжжя : ЗОІППО, 2022. 303 с. С. 9–25.

Grinyova V., Rezvan O. Modernization of primary school teachers’ training: from knowledge to competence approach. Advanced Education. 2016. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.85955.

Лунячек В. Нова українська школа: практична реалізація. 2019. (E-Reader Version). URL: https://osvita.ua/school/reform/53666.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навчально-методичний посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

Mostova Т. Features psychological readiness of primary school teachers to the profession under implementation concept “New Ukrainian School”. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 12. Psychological Sciences : collected scientific articles / at scientific edition I.S. Bulakh. Kyiv : Publishing House of National Pedagogical Dragomanov University, 2021. Issue 14 (59). 110 p. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2021.14(59).

Остополець І. До проблеми вивчення стану фрустрації вчителів в їхній професійній діяльності. Психологія : збірник наукових праць. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова. Вип. 2 (9). Ч. 2. 2000. С. 287–290.

Напрєєнкова Т. Роль тілесної терапії в самоактуалізації майбутнього педагога. «Наука і освіта». Психологія. № 6. 2014. С. 89–93.

Яценко Т.С. Психологічні основи групової психокорекції : : навчальний посібник. Київ : Либідь, 1996. 264 с.

Liaudanske Vilma. Self-reflection аs a tool of professional identity formation of future pedagogues. Humanities Studies. 2021. Vyp. 9 (86). DOI: https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-1.

Марухина І. Основні завдання та зміст діяльності спеціаліста психологічної служби в умовах упровадження Нової української школи. Суми : НВВ КЗ СОІППО. 2019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-30