ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУЮВАННЯ ТА РЕКОНСТРУЮВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ КІБЕРПОКОЛІННЯ В ІНТЕРНЕТ-СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.53.2024-1.7

Ключові слова:

конструювання, реконструювання ідентичності, інтернет-середовище, гібридний простір ідентифікації, кіберпокоління

Анотація

Новітні цифрові інтернет-технології уможливлюють конструювання та реконструювання різних моделей ідентичності у віртуальному просторі. Метою статті є дослідження особливостей конструювання та реконструювання ідентичності кіберпокоління в інтернет-середовищі. Методологія. У роботі здійснено аналіз досліджень вітчизняних та зарубіжних психологів щодо особливостей становлення ідентичності індивіда в інтернет-середовищі. Розглянуто поняття конструювання та реконструювання ідентичності у віртуальному просторі. Конструювання ідентичності у віртуальному просторі визначено як динамічний процес створення індивідом образу «онлайн Я», реконструювання – як вибудовування онлайн-ідентичності, відмінної від реальної, а також як внесення змін до створеного онлайн «образу Я». Узагальнено стратегії і технології конструювання та реконструювання ідентичності кіберпокоління в інтернет-середовищі. Охарактеризовано стратегії конструювання ідеального «образу Я», створення різних облікових профілів, технології компіляції стратегічної самопрезентації, оманливої самопрезентації, самоспостереження. У статті проаналізовано результати емпіричного дослідження особливостей конструювання та реконструювання інтернет-ідентичності представниками учнівської та студентської молоді. Встановлено: переважна більшість респондентів переконані, що поведінка людини в Інтернеті інша, ніж у реальному житті; ідентифікувати людину в інтернет-середовищі лише за створеним онлайн-образом – проблематично. Наукова новизна. Доведено, що опосередкована взаємодія користувачів у віртуальному просторі Інтернету зумовлює стратегії конструювання та реконструювання ідентичності кіберпокоління. Висновки. У віртуальному інтернет-середовищі процес конструювання ідентичності більш гнучкий і варіативний. Користувачі мають широке поле для компілювання «онлайн образу Я», його презентації та коригування. Динамічні зміни конфігурації визначальних характеристик користувача, реконструювання онлайн-образу, уможливлює появу варіативної, розмитої, множинної ідентичності у віртуальному просторі, що впливає на становлення та розвиток ідентичності у реальному вимірі.

Посилання

Волинець В. О. Ідентичність особистості та специфіка її самопрезентації у віртуальному комунікативному просторі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2021. № 2. С. 31–36.

Зварич І. М., Чуйко Г. В., Чаплак Я. В. Віртуальна ідентифікація сучасної людини. Психологічний журнал. 2021. № 7(2). С. 9–24. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.2.1.

Краснякова А. О. Інтернет як інноваційний агент впливу розвитку ідентичності кіберпокоління. Проблеми розвитку ідентичності особистості в освітньому просторі : Матеріали круглого столу 20 жовтня 2022 року: Збірник матеріалів. Київ, 2022. 78 с. С. 22–27. (електронне видання). URL: https://fb119580-ec2e-486e-9f42-f5558b7bc0ac.filesusr.com/ugd/7c05ac_3d0e5e81027144c6bc5ff40902a33cf8.pdf.

Краснякова А. О. Інтернет-середовище як новий соціальний простір самопрезентації особистості. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Київ, 2016. Вип. 38 (41). 306 с. С. 291–303.

Краснякова А. О. Мережа Інтернет як комунікативний простір національної та громадянської самоідентифікації кіберпокоління. Проблеми політичної психології. Київ. 2018. Вип. 7 (21). 192 с. C. 174–184 URL: https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/15/12.

Лучинкіна А. І. Типологія віртуальних ідентичностей собистості. Вісник післядипломної освіти. 2012. Вип. 8. С. 226–231.

Штанько В. І. Віртуальний комунікативний простір і проблеми самоідентифікації особистості. Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Серія : Теорія культури і філософія науки. 2012. № 1029(1), Вип. 47. С. 5–12.

Alsaggaf R. M. Saudi women’s identities on facebook: context collapse, judgement, and the imagined audience. Electron. J. Inf. Syst. Dev. Countr. 2019. 85:e12070. doi: 10.1002/isd2.12070.

Bareket-Bojmel L., Moran S., and Shahar G. Strategic self-presentation on facebook: personal motives and audience response to online behavior. Comput. Hum. Behav. 2016. 55, 788–795. doi: 10.1016/j.chb.2015.10.033.

Burke M., Marlow C., & Lento T. Social network activity and social well-being. In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, 2010. Р. 1909–1912.

Gil-Or, O., Levi-Belz, Y., and Turel, O. (2015). The “facebook-self ”: characteristics and psychological predictors of false self-presentation on facebook. Front. Psychol. 6:99. doi: 10.3389/fpsyg.2015.00099.

Hongladarom S. Personal identity and the self in the online and offline world. Minds Mach. 2011. 21, 533–548. doi: 10.1007/s11023-011-9255-x.

Hu C., Kumar S., Huang J., and Ratnavelu K. The predictors of users’ satisfaction in an anonymous environment: the role of the negative true self. Behav. Inform. Technol. 2020. 39, 213–225. doi: 10.1080/0144929X.2019.1597165.

Jackson C. A., Luchner A. F. Self-presentation mediates the relationship between self-criticism and emotional response to Instagram feedback. Personal. Individ. Differ. 2018. 133, 1–6. doi: 10.1016/j.paid.2017.04.052.

Jang W., Bucy E. P., Cho J. Self-esteem moderates the influence of self-presentation style on facebook users’ sense of subjective well-being. Comput. Hum. Behav. 2018. 85, 190–199. doi: 10.1016/j.chb.2018.03.044.

Kang J., Wei L. Let me be at my funniest: Instagram users’ motivations for using Finsta (a.k.a., fake instagram). Soc. Sci. J. 2019. doi: 10.1016/j. soscij.2018.12.005 (in press).

Kim J., Lee J.-E. R. The facebook paths to happiness: effects of the number of facebook friends and self-presentation on subjective well-being. Cyberpsychol. Behav. Soc. Netw. 2011. 14, 359–364. doi: 10.1089/cyber.2010.0374.

Kim Y., Baek Y. M. When is selective self-presentation effective? An investigation of the moderation effects of “self-esteem” and “social trust”. Cyberpsychol. Behav. Soc. Netw. 2014. 17, 697–701. doi: 10.1089/cyber.2014.0321.

Michikyan M., Dennis J., Subrahmanyam K. Can you guess who i am? Real, ideal, and false self-presentation on facebook among emerging adults. Emerg. Adulthood 3, 2015. 55–64. doi: 10.1177/2167696814532442.

Pitcan M., Marwick A. E., Boyd D. Performing a vanilla self: respectability politics, social class, and the digital world. J. Comput. Mediat. Commun. 2018. 23, 163–179. doi: 10.1093/jcmc/zmy008.

Wright E. J., White K. M., Obst P. L. Facebook false self-presentation behaviors and negative mental health. Cyberpsychol. Behav. Soc. Netw. 2018. 21, 40–49. doi: 10.1089/cyber.2016.0647.

Yuan Z. Exploring Chinese college students’ construction of online identity on the sina microblog. Discourse Context Med. 2018. 26, 43–51. doi: 10.1016/j.dcm.2018.02.001.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30