PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF SENIORS SELF-AFFIRMATION

Authors

  • Roman KHAVULA

Keywords:

self-affirmation, seniors, self-fulfillment, personal self-affirmation, social self-affirmation.

Abstract

The article deals with issues of self-affirmation of today’s youth and depicts the theoretical analysis of scientific sources of self study in high school in the works of national and foreign scientists. It is specified that the self-affirmation is defined as the desire for self-disclosure and self-fulfillment of personal potential and achievement of a certain status in interactions with others. It describes the main types of self-affirmation, especially personal and social self-affirmation and reveals their basic form. Social and personal self-affirmation are differentiated into two forms – constructive and destructive. We paid attention to the fact that high school students are self-affirmed in the social space by external influences and expectations of the adult com-munity, on one hand, and through internal motives and subjective need for «self-affirmation» on the other hand.

References

Адлер А. Воспитание детей. Взаимодействие полов / Альфред Адлер ; пер. с англ. А.А. Валеева и Р.А. Валеевой. – Ростов н/Д. : Феникс, 1998. – 448 с.

Бех І.Д. Виховання особистості : Сходження до духовності : наукове видання / І.Д. Бех. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.

Божович Л.И. Избранные психологические труды. Проблемы формирования личности / Л.И. Божович ; под ред. Д.И. Фельдштейна. – М. : МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2001. – 349 с.

Булах І.С. Психологічні основи особистісного зростання підлітків : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / І.С. Булах. – К., 2004. – 466 с.

Выготский Л.С. Детская психология / Л.С. Выготский // Собрание сочинений : [в 6-ти т.] / под ред. Д.Б. Эльконина. – М. : Педагогика, 1984. – Т. 4. – 432 с.

Жизномірська О.Я. Психологічні особливості самоствердження молодших та старших підлітків : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / О.Я. Жизномірська ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К., 2010. – 278 с.

Кон И.С. В поисках себя : Личность и ее самосознание / И.С. Кон. – М. : Политиздат, 1984. – 335 с.

Никитин Е.П. Феномен человеческого самоутвердження / Е.П. Никитин, Н.Е. Харламенкова. – СПб. : Алетейя, 2000. – 224 с.

Осьмак Л.П. Психологические особенности самоутверждения подростков (в условиях семейного воспитания в школе-интернате для детей-сирот и детей, которые остались без родительского попечения) : дисc. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Л.П. Осьмак. – К., 1990. – 164 с.

Охременко О.Р. Діяльність у складних, напружених та екстремальних умовах / О.Р. Охременко. – К. : Національна академія оборони України, 2004. – 210 с.

Психология подростка : практикум, тесты, методики для психологов, педагогов, родителей / ред. А.А. Реан. – СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК ; М. : Олма-Пресс, 2004. – 128 с.

Реан А.А. Психология изучения личности : учеб. пособие / А.А. Реан. – СПб. : Изд-во Михайлова В.А., 1999. – 288 с.

Савчин М.В. Психологія відповідальної поведінки / М.В. Савчин. – К. : Україна-Віта, 1996. – 130 с.

Фрейд А. Введение в детский психоанализ. Норма и патология детского развития «Я» и механизмы защиты / А. Фрейд. – М. : Попурри, 2004. – 448 с.

Published

2023-03-20