THE PHENOMENON OF BULLYING IN THE EDUCATIONAL SPACE

Authors

  • Oksana KORMYLO

Keywords:

bullying, school bullying, forms of bullying, reasons for bullying, psychological and pedagogical work.

Abstract

This article is devoted to a problem of school bulling in the modern education system. The author opens the reasons and consequences of this negative social and psychological phenomenon, represents as an offender’s (bull) and also a victim’s psychological lines. The theoretical analysis results of the school bullying phenomenon, its causes, origin conditions, structure and display characteristics are presented in the article. Bullying is understood as a display of a long-term, systematic aggression in the specific social situation that appears in the group, and which is based on inequality (physical and psychological) between an aggressor and a victim. It is shown that the school bullying is a result of the developing specific norms and values in pupils groups, forming specific destructive processes of group dynamics. In addition, the role of such factors as tolerant or indifferent attitude of the school administration and teachers to violence in school is discussed. School bullying can be in two forms such as physical and psychological. The use of physical form is more prevalent for boys and junior pupils, and psychological is dominant among women and senior pupils. Also most girls tend to use indirect forms of bullying. There are more cases of bulling in senior school than in primary school, but the number of victims is reduced there. The role structure of bullying consists of three main role positions such as an aggressor(s), a victim and observers. Ways of eradication defined in works of foreign scholars are highlighted. The practical recommendations submitted on minimization of the school bulling are offered in the article.

References

Барліт О.О. Форми і методи подолання (мінімізації) соціально-педагогічної та психологічної проблеми булінгу в освітньому середовищі / О.О. Барліт // Горизонти освіти : Науково-методичний журнал. – 2012 – № 2 (35). – С. 44 – 47.

Барліт О.О. Соціально-педагогічна та психологічна проблема булінгу в освітньому середовищі / О.О. Барліт, А.Ю. Барліт. – Запоріжжя : Олекс, 2011. – 52 с.

Кон И.С. Что такое буллинг и как с ним бороться? / И.С. Кон // Семья и школа. – 2006. – № 11. – С. 15 – 17.

Король А. Причини та наслідки явища булінгу / Анна Король // Відновне правосуддя в Україні. – 2009. – № 1 – 2. – 190 с.

Лейн Д. Школьная травля (буллинг) / Д. Лейн // Детская и подростковая психотерапия / под ред. Дэвида Лейна и Эндрю Миллера. – СПб. : Питер. – 2001. – С. 240 – 274.

Лушпай Л.І. Булінг як соціально-педагогічна проблема та шляхи її вирішення (на прикладі досвіду середніх загальноосвітніх шкіл Великої Британії) / Л.І. Лушпай // Українознавчий альманах. – 2010. – Вип. 4. – С. 126 – 131.

Маланцева О. «Буллинг» в школе. Что мы можем сделать? / О. Маланцева // Социальная педагогика. – 2007. – № 4. – С. 90 – 92. 8. Петросянц В.Р. Психологическая характеристика старшеклассников, участников буллинга в образовательной среде, и их жизнестойкость : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / В.Р. Петросянц. – СПб., 2011. – 210 с.

Савельєв Ю.Б. Виключення та насильство: чи існує булінг в українській школі? / Ю.Б. Савельєв, Т.М. Салата // Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота / Національний університет «Києво-Могилянська академія». Наукові записки. Т. 97. – К. : Аграр Медіа Груп, 2009. – С. 71 – 79.

Серова Т. Если ваш ребенок стал «козлом отпущения» [Электронный ресурс] / Т. Серова // Семейная психология. – 2003. – № 13. – Режим доступа : http://www.potrebitel.ru/newweb/?go=article&cid=3471&mag_id=8&num_id=5

Olweus D. Bullying at school: tackling the problem [Electronic resource] / D. Olweus. – 2001. – Retrieved from : http//www.oecd.observer.org.

Safe to Learn : Embedding Anti-Bullying Work in Schools [Electronic resource] / Department for Children, Schools and Families guidance. – 2008. – Retrieved from : http://www.teachernet.gov.uk/wholeschool/behaviour/tacklingbully ing/racistbullying

Randall P. Bullying in Adulthood: Assessing the Bullies and Their Victims [Electronic resource] / P. Randall. – Florence, KY, USA : Brunner-Routledge, 2001. – Retrieved from : http://site.ebrary.com/lib/bckharkiv/Doc?id=10053591

Published

2023-03-21