THE RESEARCH ON STUDENTS’ SELFIE DETERMINANTS

Authors

  • Nataliya KALKA
  • Lidiya ORYSHCHYN

Keywords:

I-concept, identity, self-knowledge, self-presentation, self-advertisement, virtual «I», narcissism, prestige, visual communication, selfie.

Abstract

The authors of the article analyze the causes of self growing popularity among students. The basic reason self-portraiting, including the growth of narcissism, the desire for self-identity and self-knowledge, modern way of communication. Some researchers believe that the self is a successful means of self-promotion in the modern world, helping to successfully «sell» his own individuality. The research’s results prove the main reasons for the popularity selfie among students is demonstrate itself by others. For most students in selfie important demonstrate their emotions, not their mien. When placing self prefer to show the face, and in fact, it is the most «informative» in the analysis of personality. When students downloading selfie in social networks almost half of the students making them available for viewing only group «friends», but much of allowing public access to your photos, very few students make self available only for themselves and for a limited circle of friends online. Students accommodation only the best photos in the networks, and mostly where they share the photo. All students don’t interest in negative comments on photos and does not react to them. As for the self of others, respondents most students pay attention to the overall image, the face and its parts, and later at the detail and esthetics and pay very little attention to environment. All students use selfie as an opportunity to express themselves to others in such a way that allows them to look again at themselves and show themselves in other convenient angle to provide the best possible perception of his own «I».

References

Абдулин А.Г. Образ «Я» как предмет исследования в зарубежной и отечественной психологии / А.Г. Абдулин, Е.Р. Тумбасова // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия Психология. – 2012. – № 6. – С. 4 – 10.

Агапов В.С. Возрастная репрезентация Я-концепции личности / В.С. Агапов // Вестник РУДН. Серия «Психология и педагогика». – 2003. – № 1. – С. 90 – 97.

Биргер П. Пользователи становятсь идиотами. Главные теории селфи [Электронный ресурс] / П. Биргер. – Режим доступа : http://slon.ru/biz/1100720/. – Назва з екрана.

Голубь О.В. Я-концепция как экзистенциальное ядро личности, обеспечивающее ее внутреннюю самоорганизацию и саморегуляцию / О.В. Голубь // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 11 : Естественные науки. – 2012. – № 3. – С. 94 – 100.

Гаспарян А. Синдром селфи. Селфи – дурная привычка или психическое заболевание [Электронный ресурс] / А. Гаспарян. – Режим доступа : http://www.eltuicia.ru/sindrom-selfi-selfi-durnaya-privychka-ili-psixicheskoe-zabo-levanie.html. – Назва з екрана.

Дудкина А. Почему мы делаем селфи? [Электронный ресурс] / А. Дудкина. – Режим доступа : https://drive.google.com/file/d/0B04m2iSS67h BTWlOdnZHUkRXOWc/view?pli=1. – Назва з екрана.

Журенков К. Со всеми на «Я» [Электронный ресурс] / К. Журенков. – Режим доступа : http://www.kommersant.ru/doc/2785887. – Назва з екрана.

Филипенко Л.В. Увлеченность селфи – признак психического заболевания [Электронный ресурс] / Л.В. Филипенко. – 2014. – Медголос. – Режим доступа : http://www.infoniac.ru/news/Uvlechennost-selfi-priznak-psihicheskogo-rasstro istva.html. – Назва з екрана.

Худ Б. Иллюзи «Я», или игры, в которые играет с нами мозг / Б. Худ. – М. : Эксмо, 2015. – 384 с.

Штольц А. Посміхайтесь – вас знімає власна камера [Електронний ресурс] / А. Штольц, Д. Білик. – Режим доступу : http://www.dw.de. – Назва з екрана.

Published

2023-03-21