FEATURES OF THE MANIFESTATION AND CAUSES OF THE EMOTIONAL BURNOUT OF UNIVERSITY STUDENTS

Authors

  • Zoryana BORYSENKO

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159078

Keywords:

emotional burnout syndrome, components of emotional burnout syndrome, determinants of emotional burnout syndrome in students, practical psychologist, student

Abstract

The article gives a theoretical analysis of the prob-lem of emotional burnout in psychological science, and also found that the problem of emotional burnout of a practical psychologist is one of the central issues in the process of professional training of fu-ture practical psychologists. The author considers psychological pe-culiarities of manifestations, symptoms and factors that lead to an emo-tional burnout syndrome in students during their professional training. The emotional burnout is determined by a set of factors that include individual psychological peculiarities of the personality and specific features of the educational/professional activity of an emotional cha-racter. The article presents results of the empirical study of socio-demographic determinants of occurrence and features of manifesta-tion of emotional burnout syndrome in students-psychologists. There is also the relationship between the manifestations of the emotional burnout syndrome with the family status and the student’s sex.

References

Алексеева Е.Е. Психофизиологические и психологические маркеры эмоционального выгорания студентов педагогических и психологических специальностей / Е.Е. Алексеева // Проблемы педагогики и психологии. ‒ 2009. ‒ № 3. ‒ С. 211‒214.

Богданова Т.А. Существует ли феномен «студенческого выгорания»? / Т. Богданова, М. Солодкова // Актуальные проблемы теоретической и прикладной психологии: традиции и перспективы. Российский фонд фундаментальных исследований. ‒ Ярославль : ЯрГУ имени П.Г. Демидова, 2011. ‒ 698 с.

Бойко В.В. Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении / В.В. Бойко. – СПб. : Питер, 1999. – 434 с.

Водопьянова Н.Е. Синдром выгорания: диагностика и профилактика / Н.Е. Водопьянова, Е.С. Старченкова. – СПб. : Питер, 2008. – 336 с.

Глазачев О.С. Психосоматическое здоровье студентов-медиков: возможности коррекции на основе оптимизации образовательных технологий / О.С. Глазачев // Вестник МГГУ имени М.А. Шолохова. Социально-экологические технологии. ‒ 2011. ‒ № 1. ‒ С. 63‒78.

Карамушка Л.М. Технології роботи організаційних психологів / Л.М. Карамушка. ‒ К. : Фірма «ІНКОС», 2005. ‒ 366 с.

Маркова Ю.А. Взаимосвязь синдрома эмоционального выгорания и успеваемости среди студентов старших курсов медицинских вузов / Ю.А. Маркова, Е.Б. Мареева, Л.Ю. Севидова // РМЖ. ‒ 2010. ‒ № 30. ‒ Режим доступа : http://www.rmi.ru/articles7418.htm.

Фишман Б.Е. Реальность эмоционального выгорания у студентов медицинского колледжа / Б.Е. Фишман, Н.В. Гольцова // Фундаментальные исследования. ‒ 2014. ‒ № 9‒12. ‒ С. 2774‒2778. ‒ Режим доступа : http://www.rae.ru/fs/?section=content&op=showarticle&articleid=10004701.

Published

2023-04-05