BULLYING AS A SOCIAL-PSYCHOLOGICAL PHENOMENON OF MODERN TIME

Authors

  • Lyubov HAVRYSHCHAK
  • Svitlana MASHCHAK

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159080

Keywords:

bullying, aggression, mobbying, bully, victim, observer, provocation, threat, cyber-bullying, team-building

Abstract

This article is devoted to bullying – an important and actual problem of today. Bullying is the long process of conscious cruel attitude, aggre-ssive behavior for the purpose of causing harm, fear, anxiety or for the creation of negative environment for a person. This phenomenon has subjective and objective reasons. Among subjective factors there are revenge, feeling of hostility, power struggle, neutralization of op-ponent, self-affirmation. Objective factors are human inequality, fea-tures of family upbringing, attitude toward violence in society. The most common behavior’s patterns of bullying are verbal offenses, reference, threats; insulting gestures or actions, refusal to communicate, boycott, requiring money, meal or things, deliberate da-mage to victim’s property, physical violence, humiliation by means of mobile phones and internet. The violence becomes bullying if a victim reacts to aggression in a certain way. There are four widespread forms of bullying behavior patterns: verbal, physical, social and electronic (cyber-bullying). Very often these forms unite for the stronger influence. The most noticeable is physical bullying taking one third of all bullying situations. Such features as: 1) belief that domination and subordination of others will help to achieve some goals easier; 2) absences of em-pathy; 3) easy and rapid excitability and impulsiveness; 4) high level of requirements; 5) low level of self-control are the most typical for pupils-bullies.

References

Bullying [Электронный ресурс] // Мюллер В.К. Новый англо-русский словарь / В.К. Мюллер. – Перераб. и доп. изд. – Режим доступа : http://www.rambler.ru/dict/new-enru/00/55/78.shtml.

Буллинг: детская жестокость [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.tagillib.ru/readers/ot_20_and_starshe/meropr/bulling.php. 3. Кон И.С. Что такое буллинг и как с ним бороться? [Электронный ресурс] / И.С. Кон. // Сексология. Персональный сайт И.С. Кона. – Режим доступа : http://www.sexology.narod.ru/info178.html.

Лушпай Л.І. Шкільний буллінг як різновид суспільної агресії [Електронний ресурс] / Л.І. Лушпай // Наукові записки [Національного ун-ту «Острозька академія»]. Серія: Філологічна. – 2013. – Вип. 33. – С. 85. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nznuoaf_2013_33_28.pdf. 5. Лэйн Д.А. Школьная травля (буллинг) [Электронный ресурс] / Д.А. Лэйн // ZipSites.ru : бесплатная електронная интернет библиотека. – Режим доступа : http://www.zipsites.ru/psy/psyib/info.php?=414. 6. Мерцалова Т. Насилие в школе: что противопоставить жестокости и агрессии? / Т. Мерцалова // Директор школы. – 2013. – № 3. – С. 25–32.

Петросянц В.Р. Проблема буллинга в современной образовательной среде / В.Р. Петросянц // Вестник ТГПУ. – 2011. – Вып. 6 (108). – С. 151–154.

Ратунова Л. Личность и виртуальная социализация [Электронный ресурс] / Л. Ратунова. – Режим доступа : http://wiki.iteach.ru/ index.php.

Cавельєв Ю.Б. Виключення та насильство: чи існує булінг в українській школі / Ю.Б. Cавельєв // Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська Академія» / Національний університет «Києво-Могилянська Академія». – 2009. – Т. 97 : Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. – С. 71–75.

Сидорук І. Булінг як актуальна соціально-педагогічна проблема / І. Сидорук // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – 2015. – Вип. 36. – С. 169–173.

Стельмах С. Булінг у школі та його наслідки / С. Стельмах // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. пр. / за заг. ред. проф. В.І. Сипченка. – Вип. LVІ. – Слов’янськ : СДПУ, 2011. – С. 431–440.

Olweus D. Bullying at school [Elektronic resouse] / D. Olweus // Blackwell Publ. – 1993. – 215 p. – Mode access : http://books.google.com.ua.

Published

2023-04-05