CULTURAL AND HISTORICAL DEVELOPMENT OF HUMAN CREATIVE IDEA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.257570

Keywords:

creativity; human; personality; mythology; antiquity; medieval times; renaissance; education; romantic period

Abstract

The article presents the scientific reflection of the phy-logeny of the human creativity idea, which revealed conformity to the general features of the personality ontogeny process. The authors have applied interdisciplinary approach and applied the general scientific objectivity principles, systematicity, historicism, pluralism worldview, also logic-semantic, systematic and prognostic approaches in studying and generalizing the investigated problem, developing the creative idea. The initial methodological guidance of the investigation assumes the existence of different, relatively independent theoretical models of object characteristics. The objectivity principle made it possible to execute an unbiased analysis of creativity scientific concepts. Systematic, logical-semantic and prognostic approaches contributed to a comprehensive analysis of the culture ontological foundations in the content creativity formation. Historical consideration of creativity problem is usually asso-ciated with the need to find out the true purpose of human beings, the way, and nature of human rootedness in the world. The scientific expli-cation of phased changes shows that each historical level is a new dis-tinctive system of worldview with a holistic logic of content creativity in-terpreting, together with its own limited understanding of the meaning of creativity on the basis of actual worldviews, goals, values, orientations.

References

Аврелий, А. (1992). Исповедь. История моих бедствий. Москва: Республика.

Аристотель. (1983). Сочинения (Т. 1–4; Т. 4). Москва: Мысль.

Баткин, Л. (1989). Итальянское Возрождение в поисках индивидуальности. Москва: Наука.

Берковский, Н.Я. (2001). Романтизм в Германии. Санкт-Петербург: Азбука-классика.

Библия. (1997). Москва: Российское Библейское общество.

Бицилли, П. (1996). Место Ренессанса в истории культуры. Санкт-Петербург: Мифрил.

Бычков, В. (1995). AESTHETICA PATRUM. Эстетика отцов Церкви. I. Апологеты. Блаженный Августин. Москва: Ладомир.

Гарэн, Э. (1986). Проблемы итальянского Возрождения. Москва: Прогресс.

Гѐте, И.В. (1978). Собрание сочинений (Т. 1–10; Т. 7). Москва: Художественная литература.

Гилберт, К., & Кун, Г. (2000). История эстетики. Санкт-Петербург: Алетейя.

Жирмунский, В.М. (1996). Немецкий романтизм и современная мистика. Санкт-Петербург: Аксиома: Новатор.

Кудрявцев, О.Ф. (1986). Гуманистические академии итальянского Возрождения. Культура Возрождения и общество (с. 71–77). Москва: Наука.

Лосев, А. (1993). Очерки античного символизма и мифологии. Москва: Мысль.

Махов, А. (2002). «Есть что-то, что не любит ограждений»: библейская доктрина границы и раннеромантический демонизм. Темница и свобода в художественном мире романтизма (с. 254–290). Москва: ТиС.

Паскаль, Б. (1995). Мысли. Санкт-Петербург: Северо-Запад.

Петрарка, Ф. (1996). Канцоньере. Моя тайна, или Книга бесед о презрении к миру. Книга писем о делах повседневных. Старческие письма. Москва: РОСАД.

Пико делла Мирандола, Дж. (2001). Речь о достоинстве человека. Антология мировой философии: Возрождение. Минск; Москва: АСТ.

Платон. (1990). Собрание сочинений (T. 1–4; T. 1). Москва: Мысль.

Платон. (1993). Собрание сочинений (T. 1–4; T. 2). Москва: Мысль.

Порьяз, А. (2001). Мировая культура: Возрождение. Эпоха Великих географических открытий. Москва: Олма-Пресс.

Реале, Дж., & Антисери, Д. (1994). Западная философия от истоков до наших дней. T. I: Античность (T. 1–4). Санкт-Петербург: Петрополис. Светлов, Р.В. (1993). Древняя языческая религиозность. Санкт-Петербург: Высшие гуманитарные курсы РХГИ.

Соколов, В. (1979). Средневековая философия. Москва: Мысль.

Токарев, С. (Ред.). (1991). Мифы народов мира: энциклопедия (Т. 1–2; Т. 1: А–К). Москва: Советская энциклопедия.

Шлегель, Ф. (1983). Эстетика. Философия. Критика (Т. 1–2; Т. 1). Москва: Искусство.

Элиаде, М. (2000). Аспекты мифа. Москва: Академический проект.

Downloads

Published

2022-12-07