RESEARCH OF GENDER CHARACTERISTICS OF ADOLESCENTS’ SELF-AWARENESS AND ATTITUDE TO BUILDING PLANS FOR THE FUTURE

Authors

  • Maryana HLADKEVYCH

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159081

Keywords:

future plans, self-understanding, personality characteristics, self-knowledge, reflection, emotional intelligence, gender differences, sensational age, life perspectives

Abstract

The problem of life plans nowadays is becoming one of the central in the study of personality and its social effectiveness, success, professional and life self-realization. Its scientific solution ref-lects the human desire to be an active creator of one’s own life, self-determination in the world on the basis of personal awareness and own potential. K.O. Abulkhanova points out that the set of claims of personality (demands and expectations from life, own intentions, aspira-tions, goals and requirements to oneself) in the generalized form inclu-de the I-concept and I-image, which have gender differences: in the structure of characteristics, their content and the completeness of ref-lection by adolescents of different sexes of their personal characte-ristics. Intrapersonal emotional intelligence is an attitude to life plans, the ability to solve problems, to cooperate better with others. This is the property of a person who is aimed at himself and has the ability to form an exact, adequate model of his own «Self» and use this mo-del for effective life, including the construction of life plans. The gen-der differences in the attitude of adolescents to the problem of deter-mining life plans are considered in the context of the relationship among the characteristics of emotional intelligence. With the help of assess-ment points, an individual coefficient of formation level in adolescents was calculated for the problem of determining life plans. Detection of emotional intelligence indirectly involves not only the ability to recognize emotions adequately, but also personality characteristics, among which there is openness to new experience, values, guides, ideals and experience of the subject of life, which is manifested in self-control skills, plasticity in communication, levels of anxiety. Attitude to building future plans also has gender differences in its components and levels of formation.

References

Абульханова К.А. Время личности и время жизни / К.А. Абуль-ханова, Т.Н. Березина. – СПб. : Алетейя, 2001. – 304 с.

Бендас Т.В. Гендерная психология : учеб. пособ. / Т.В. Бендас. – СПб. : Питер, 2006. – 431 с.

Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с. ‒ С. 233–259.

Клецина И.С. Гендерная социализация : учеб. пособ. / И.С. Клецина. – СПб. : Издательство РГПУ им. А.И. Герцена, 1998. – 92 с.

Мовмига Н.Є. Напрямки вивчення проблеми життєвих домагань особистості у психологічних дослідженнях / Н.Є. Мовмига, Н.Е. Мілорадова // Професійне становлення особистості : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Одеса : ОДУВС, 2013. – С. 42–44.

Ожигова Л.Н. Исследование гендерной идентичности и гендерных стереотипов личности / Л.Н. Ожигова // Практикум по гендерной психологии / под ред. И.С. Клёциной. – СПб. : Питер, 2003. – С. 164–170.

Панченко С.М. Порівняльна характеристика способів самоздійснення дорослих / С.М. Панченко // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – 2012. – Вип. 18. – С. 614–624.

Титаренко Т.М. Життєві домагання особистості у гендерному контексті / Т.М. Титаренко // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка. – К., 2003. – Т. 5. – Ч. 6. – С. 290–295.

Титаренко Т.М. Особливості функціонування життєвих домагань як способу самоздійснення особистості / Т.М. Титаренко // Наук. студії із соціальної та політичної психології : зб. ст. – 2005. – Вип. 10 (13). – С. 96–104.

Титаренко Т.М. Як побудувати власне майбутнє: життєві завдання особистості : наук. монограф. / Т.М. Титаренко, О.В. Злобіна та ін. ; за наук. ред. Т.М. Титаренко ; Нац. академ. пед. Наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. – 512 с.

Published

2023-04-05