ДЕЗАДАПТОВАНА ПОВЕДІНКА МОЛОДІ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Authors

  • Iryna MOSEVYCH

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159085

Keywords:

disadaptation, deviant behavior, depersonalization, derealisation, egocentrism, optimization, socialization, individualization, accentuation of character, emotional instability, impulsiveness of positive deviations, conformism, destructive behavior

Abstract

The common interpretation of the concept of disa-daptation behavior is that it is not about individual acts, the reaction of protest but about a more or less stable used stereotype of behavior or almost «lifestyle», is closely related to the constant personal cha-racteristics of subjects of such behavior. Reactions of protest against authorities can be generalized and be directed against the family, schools, institutes of socialization. Their content is confrontation with authorities (father, teacher), the existing laws, the structure of social norms. Sometimes there is a failure to resist and avoid it, which faci-litates entry to pseudo-religious communities or informal groups. Reac-tions of protest may be related to the experience of «alienation». The latter is understood as changes in the perception of oneself (deperso-nalization), other people or the surrounding reality (derealisation). Depersonalization is a manifestation in the behavior of extreme indi-vidualism, when the young man deliberately or because of the necessity of living conditions sharply opposes himself to society, refuses to live according to the rules that most of us adhere to. These are not hardcore criminals, drug addicts, «people of the bottom», whose be-havior does not fit into what most define as normal acceptable stan-dards. Negative deviations of behavior are related to the fact that a person does not absorb positive sides, cannot adapt to moral values and norms of behavior that meet the requirements of society, although he may know these norms well. In such a situation, the process of socialization of the individual is broken, which manifests itself in unbalanced mental processes, non-adaptation, violation of the process of self-actualization or in the form of avoiding moral and aesthetic control of its own behavior, which becomes socially disadapted. It would be a great mistake to consider disadaptation only as a negative side, as a devastating manifestation of individualism. Very often disadap-tation is only an original, unusual behavior that is simply not percei-ved, criticized or shocked by the social majority. Disadapted behavior can be of a creative nature, when it helps the person to create his unique original image. Moreover, the owners of such originality can achieve remarkable success in the society.

References

Алемаскин М.А. Воспитательная работа с подростками : учеб.-метод. пособ. / М.А. Алемаскин. – М. : Знание, 2002. – 393 с. 2. Белкин А.С. Ідентифікація особистості / А.С. Белкин // Рідна школа. – 2013. ‒ № 4–5. – С. 20–25.

Беличева С.А. Основы превентивной психологии / С.А. Беличева. – М. : РИЦ Консорциума «Социальное здоровье России», 1994. – 221 с.

Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Городнійчук та ін. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.

Гіденс Е. Девіантна поведінка і злочинність / Е. Гіденс // Соціологія : пер. з англ. – К. : Основи, 1999. – С. 211–255.

Грись А.М. Теорія і практика підготовки психологів до роботи з соціально дезадаптованими неповнолітніми / А.М. Грись ; НАПН України, Ін-т психології Г.С. Костюка НАПН України. – К. : Геопринт, 2013. – 280, [1] с. : іл., табл. – Бібліогр.: с. 248‒278.

Гошовський Я.О. Ресоціалізація депривованої особистості : монографія / Я.О. Гошовський. ‒ Дрогобич : Коло, 2008. – 480 c.

Дроздов О.Ю., Скок М.А. Проблеми агресивної поведінки особистості : навч. посіб. / О.Ю. Дроздов, М.А. Скок. – Чернігів : ЧДПУ імені Т.Г. Шевченка, 2000. – 156 с.

Змановская О.В. Девиантология (Психология отклоняющегося поведения) : учеб. пособ. [для студ. высш. учеб. заведений] / О.В. Змановская. – М. : Издат. центр «Академия», 2003. – 288 с.

Зубченко О.В. Самооцінка підлітка як психологічна проблема / О.В. Зубченко // Науковий часопис. – К., 2007. – Вип.16 (40). – С. 153–158.

Карєва М. Взаємодія з тривожними дітьми : рекомендації вчителям та батькам / Маргарита Карєва // Психолог (Шкільний світ). – 2012. – № 9. – С. 37–38.

Ковалев В.В. Развитие социально-перцептивных способностей школьников старших классов / В.В. Ковалев, А.В. Чичкова // Акмеология. – 2014. – № 1 (49). – С. 9.

Клейберг Ю.А. Психология девиантного поведения / Ю.А. Клейберг. – М. : ТЦ «Сфера», 2003. – 160 с.

Кон И.С. Психология ранней юности / И.С. Кон. – М. : «Просвещение», 1989. ‒ 256 с.

Корекція девіантної поведінки підлітків: профілактика правопорушень : посіб. / О.І. Толчініна, Т.О. Саванчук ; відп. ред. К.І. Дуд-ник ; Шполян. район. держ. адмін., Служба у справах неповнолітніх. – Черкаси : Ваш Дім, 2005. – 171 с. : табл. – (Молодь за здоров’я – 2. Українсько-канадський проект). – Бібліогр.: с. 170.

Максимова Н.Ю. Психологія адиктивної поведінки : навч. посіб. / Н.Ю. Максимова. – К. : ВПУ «Київський університет», 2002. – 308 с.

Мухіна В.С. Вікова психологія: феноменологія розвитку, дитинство, отроцтво / В.С. Мухіна. ‒ М. : «Академія», 2000. – С. 183.

Невский А.И., Колесова Л.С. Подростки группы риска в школе : в 4 ч. / А.И. Невский, Л.С. Колесова. – М., 1996.

Скотна Н.С. Ідентичність як необхідна складова та критерій психічного здоров’я / Н.В. Скотна, В.І. Стець // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закл. освіти : зб. наук. пр. – 2008. – Вип. 41. – С. 181–183. – Бібліогр.: 4 назв. – укp.

Улятовська Н. Діти, схильні до девіантної поведінки: особливості роботи / Н. Улятовська // Психолог. – 2012. – № 2 (січень). – С. 5–7.

Фельдштейн Д.І. Психологія розвиваючої особистості / Д.І. Фельдштейн. – М. : Знання, 2006. – 195 с.

Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности / Э. Фромм ; пер. Э.М. Телятникова. – М. : ООО Изд-во АСТ-ЛТД, 1998. – 670 с.

Published

2023-04-05