SPIRITUAL AND MORAL VALUES AS THE BASIS OF THE PROFESSIONAL IMAGE OF THE FUTURE TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.52.2023-2.1

Keywords:

professional image, spiritual and moral values, soul, spirit, spiritual needs

Abstract

The article substantiates the importance of spiritual and moral values for the formation of the professional image of the future teacher, which provides the ability for independence, authentic value orientation, based on worldview reflections, experiences, and assessments. Spirituality is considered by us not as a static criterion for the development of certain characteristics of the future teacher’s personality and not as a self-sufficient basis for approaching higher teleological values, but as her ability to orient herself to higher spiritual and moral values in her life. Illumination of spirituality, as a unique manifestation of human existence, is revealed through its ontological structure. We took the body-soul-spirit triad as the basis of this structure. In this triad, the existence of a person is his existence as a spiritual personality. The logic of the formation of a professional image through the components of spiritual motives is analyzed, taking into account the priority of the spiritual principles of the subjects of the educational process, among which spiritual values are relevant. The level of formation of spiritual motivation among future teachers is characterized. Attention is focused on the fact that in the process of professionalization of the future teacher, spiritual needs acquire the status of personally significant norms. Aware of the significant importance of spirituality and morality in relationships, in interaction with others, in professional and personal growth, the future teacher will actively strive for constant spiritual self-knowledge and enrichment with spiritual knowledge, search for valuable information, organization and understanding of life experience. The opinion is proved that it is in the process of professional training that the future teacher masters, realizes and perceives the entire system of values, translates it into a system of principles and beliefs that guide him in his actions and behavior, is able to implement life and professional choices for which he is responsible.

References

Баранівський В. Ф. Вища освіта у вирішенні проблем духовної безпеки українського суспільства. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. 2013. Вип. 41(1). С. 206–221.

Білозерська С. І. Ціннісні орієнтації як складова професійного іміджу майбутнього педагога. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2021. № 6. С. 70–75.

Білозерська С. Аксіологічні основи формування професійного іміджу майбутнього вчителя. Вчені записки таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Психологія. 2022. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Т. 33(72), № 2. С. 133–138.

Боришевський М. Й. Психологічні закономірності розвитку духовності особистості : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2010. 200 с.

Камю А. Міф про Сізіфа. Есе про абсурд. Київ : Портфель, 2015. 105 с.

Колісник О. П. Психологія духовного саморозвитку особистості : монографія. Луцьк : Вежа, 2007. 386 с.

Помиткін Е. О. Психологія духовного розвитку особистості : монографія. Київ : Наш час, 2007. 280 с.

Савчин М. Здоров’я людини: духовний, особистісний і тілесний виміри : монографія. Дрогобич : ПП «ПОСВІТ», 2019. 232 с.

Савчин М. В. Фундаментальні духовні здатності особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2014. Вип. 1. Т. 1. С. 92.

Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі. Київ : «Книжный Клуб «Клуб Семейного Досуга», 2019. 160 с.

Published

2023-12-21