PECULIARITIES OF IMPLEMENTATION OF PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF FUTURE TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.53.2024-1.6

Keywords:

psychological support, self-identity training, special professional development, healthy pedagogical activity

Abstract

The purpose of the article is to study the peculiarities of the implementation of psychological support for the personal and professional development of future teachers. Methodology. The peculiarities of realization of psychological support of personal and professional development of future teachers are analyzed. The article presents the subject of psychological support for the formation of a future teacher, where the subject-subject developmental interaction is aimed at solving the actual problems of professional, personal, moral and social formation by the subject of development. Scientific novelty. The main content of the support includes the organization of interaction and is aimed at the development of new models of behavior, communication and healthy pedagogical activity by the accompanied. It is emphasized that the professional development of the future teacher's personality should be considered from the standpoint of a systematic approach. The definitions of "professional self-determination" and "choice of profession" are clarified, which are identified. The technologies of psychological support are presented. It is stated that the organization of sociopsychological training of professional self-identification will promote intensive learning, mutual learning and self-learning using the personal experience of participants (students), real life situations that are modeled and analyzed by the group, it is primarily cognition through emotional experience, new impressions and new information for further self-knowledge and self-development. Conclusions. It is emphasized that the training of professional self-identification of future teachers will involve the identification of ways of self-identification, self-realization and professional selfdevelopment. The training will enable future teachers to gain experience of intensive communication focused on the acquisition of self-identification skills in solving certain tasks of pedagogical activity. It will help to increase the level of self-respect, the ability to accept oneself as a person, as "I am a teacher", "I am a professional", as an active participant in pedagogical communication and interaction, to realize oneself as a carrier of positive socially desirable characteristics, self-satisfaction; develop volitional qualities, increase self-esteem, self-confidence, and self-identification skills.

References

Абрамов В. І. Проблеми формування та еволюції системи цінностей особистості (соціально-філософський аналіз) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук : 09.00.1 «Онтологія, гносеологія, феноменологія». К., 1993. 17 с.

Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога: монографія. Луцьк : Вежа, 2003. 220 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 376 с.

Кремень В. Г. Енциклопедія освіти / АПН України. К.: Юріком Інтер, 2008. 1040 с.

Заміщак М.І, Заболоцька С.І Психологічні чинники й умови становлення компетентного майбутнього педагога. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. Випуск 1. Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 60–64.

Мистецтво життєтворчості особистості: наук.-метод. посіб.: у 2ч. / ред. рада: В.М. Доній, Г.М. Несен, Л.В. Сохань, І.Г. Єрмаков та ін. К., 1997. Ч. 1: Теорія і технологія життєтворчості. 392 с.

Музика О.Л. Рефлексія та ціннісна підтримка розвитку здібностей: підходи до побудови методики дослідження. Творчий потенціал особистості: проблеми розвитку та реалізації: матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конфер. (Київ, 15 лютого 2005р.) Редактори: О.Б. Терезина, П.Ю. Лепський. – К., 2005. С. 187–190.

Романюк Л. В. Розвиток ціннісних орієнтацій студентів у навчальному процесі. Дидактика професійної школи / Хмельниц. нац. ун-т. Хмельницький, 2005. С. 48–52.

Савчин М.В. Здатності особистості: монографія. К. : ВЦ «Академія», 2016. 288 с. (Серія «Монограф»).

Published

2024-04-30