ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ДО РОБОТИ З ДІТЬМИ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.50.2022-7

Ключові слова:

інклюзивна освіта, діти з ОМЗ, психологічний супровід, соціалізація, компетенції

Анотація

Статтю присвячено специфіці підготовки бакалаврів до роботи з дітьми з ОМЗ в інклюзивному освітньому просторі в умовах академічної мобільності. Проведено аналіз умов, що сприяють успішній соціалізації дітей з ОМЗ в освітньому просторі інклюзивної школи, і професійних компетенцій, сформованих у студентів у процесі навчання в університеті, необхідних для роботи з дітьми даної категорії. Компетентність студентів – майбутніх педагогів, що відноситься до взаємодії з усіма учасниками інклюзивного процесу, включає такі компоненти: когнітивний (система знань студентів про інклюзивну освіту; про особливості дітей з ОМЗ; про особливості спілкування з дітьми, їхніми батьками в умовах інклюзії; методична підготовка до інклюзії, робота с учнями з ОМЗ); мотиваційний (система гуманістичних цінностей, що відповідають принципам інклюзивної освіти); поведінковий (володіння навиками комунікації з різними учасниками інклюзивної освіти; володіння методами, формами, прийомами та технікою педагогічної роботи в умовах інклюзивного процесу). Необхідним етапом у період проходження студентами практики є включення до її змісту психологічних завдань, пов’язаних з аналізом ситуацій спілкування з дитиною з обмеженими можливостями здоров’я, спостереження за ситуаціями за особливостями проведення занять в умовах інклюзивної освіти.

Посилання

Бовкуш К. Основні засади формування інклюзивної компетентності педагога. Молодий вчений. 2014. № 7(10). С. 158–160.

Бондар В. Інтеграція дітей з обмеженими психофізичними можливостями в загальноосвітні заклади: за і проти. Дефектологія. 2003. № 3. С. 2–5.

Калініченко І. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 23–24 листопада 2011 р. Київ : Відкритий міжнар. ун-т розвитку людини «Україна», 2011. С. 44–51.

Колупаєва А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи : монографія. Київ : Самміт-Книга, 2009. 272 с

Колупаєва А. Концептуальні аспекти інклюзивної освіти. Інклюзивна школа: особливості організації та управління : навчально-методичний посібник. Київ, 2007. 128 c.

Кольченко К. Концептуальні підходи до впровадження інклюзивної освіти у вищих навчальних закладах. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2013. № 10(12). С. 12–22.

Сердюк Л. Психологія мотивації учіння майбутніх фахівців в інтегрованому освітньому середовищі : дис. … докт. психол. наук : 19.00.01. Київ, 2013. 432 с.

Таланчук П. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навчально-методичний посібник. Київ, 2003. 72 c.

Чайковський М. Інклюзивна компетентність як складова професійної компетентності суб’єктів освітнього процесу. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2012. № 2. С. 15–21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-25