ПРАКТИЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ: ЯК ЗАБЕЗПЕЧИТИ НАБУТТЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229340Ключові слова:
виробнича практика; якість практичної підготовки; готовність до професійної діяльності; професійна адаптація; професійні компетентності; особистісна цінність професійної діяльностіАнотація
Мета статті полягає у розкритті науково-прикладних питань організації та змісту виробничої практики як компоненти підготовки студентів-психологів до здійснення професійної діяльності. У статті виробнича практика постала складовою освітнього процесу, практико-спрямованим елементом набуття професійних компетентностей та середовищем формування ціннісного ставлення до майбутньої професійної діяльності. Основні узагальнення зроблено на основі використання таких методів: аналіз продуктів діяльності (звіти з практики); спостереження за роботою студентів під час реалізації професійних функцій на базах практики; проєктування чинників успішності та критеріїв якості процесу набуття студентами професійних компетентностей; аналіз запитів студентів до керівника-консультанта з проблемних питань виконання завдань, передбачених змістом практики; професійного самовизначення з огляду на «занурення» в професію. Отримані результати засвідчили: змістовий аспект програми практики визначається потребою об᾿єктивації знаннєвого компонента підготовки студентів у практичних уміннях розв᾿язувати завдання професійної діяльності; логіка етапності у конструюванні їх діяльності під час апробації психотехнологій надання психологічної допомоги найоптимальніше узгоджується з логікою пропрацювання проблем клієнта та його запиту, формулювання завдань уможливлює їх виконання на індивідуально-творчому та особистісно-діяльнісному рівнях. Визнано залежність змістово-процесного контексту завдань виробничої практики та якісних показників професійної ідентифікації і адаптації здобувачів до нової соціальної ролі – психолога. З-поміж них: професіоналізація мислення, особистісно-ціннісне ставлення до професійної діяльності, актуалізація особистісних ресурсів опановування професійними компетентностями, інтеграція особистісних і професійних якостей, здатність до саморефлексії, мотивація до саморозвитку в професії.
Посилання
Вінтюк, Ю. (2016). Професійна підготовка майбутніх психологів: проб-лема та її складові. Педагогіка і психологія професійної освіти, 3, 92–102.
Кузікова, С. (2011). Психокорекційна практика: навч.-метод. посіб. Суми: МакДен.
Журавльова, Л., & Мазяр, О. (Ред.). (2015). Навчальна та виробнича практика з психології: метод. рекомендації. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.
Про планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок психологічної служби системи освіти України: лист МОН України від 24.07.2019 № 1/9-477. (2019). Взято з https://imzo.gov.ua/2019/ 07/25/lyst-mon-vid-24-07-2019-1-9-477-pro-typovu-dokumentatsiiu-pratsivnykiv-psykholohichnoi-sluzhby-u-systemi-osvity-ukrainy/
Музика, О. (Ред.). (2010). Професійно-орієнтовані завдання з психо-логії: навч. посіб. (3-тє вид., перероб. і доп.). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.
Радчук, Г. (Ред.). (2017). Система практик у професійній підготовці психологів: навч.-метод. посіб. Тернопіль: ТНПУ.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія. Освітній ступінь: магістр. (2019). Київ. Взято з https://mon.gov.ua/storage/ app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/053-psikhologiya-mag.pdf. Campitelli, G., & Gobet, F. (2011). Deliberate Practice: Necessary But Not Sufficient. Current Directions in Psychological Science, 20 (5), 280–285. doi: https://doi.org/10.1177/0963721411421922. Dunlosky, J., Rawson, K.A., Marsh, E.J., Nathan, M.J., & Willingham, D.T. (2013). Improving Students᾿ Learning With Effective Learning Tech-niques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psycho-logy. Psychological Science in the Public Interest, 14 (1), 4–58. doi: https://doi.org/10.1177/1529100612453266. Roediger, H.L. (2013). Applying Cognitive Psychology to Education: Trans-lational Educational Science. Psychological Science in the Public Interest, 14 (1), 1–3. doi: https://doi.org/10.1177/1529100612454415.
American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2015). Top 20 principles from psychology for preK-12 teaching and learning. Retrieved from http://www.apa.org/ed/schools/ cpse/top-twenty-principles.pdf.