ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ЩОДО ПРОФІЛАКТИЧНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ, ЩО МАЮТЬ НЕВРОТИЧНІ ОЗНАКИ

Автор(и)

  • Світлана ІСАЄВИЧ

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229346

Ключові слова:

професійна компетентність; психопрофілактика; дитячі неврози; міждисциплінарний підхід; когнітивний компонент готовності

Анотація

У статті здійснено спробу теоретичного аналізу проблеми професійної компетентності майбутніх психологів щодо профілактичної роботи з дітьми, що мають невротичні ознаки. Завдяки визначенням різних наукових підходів, виявлено психологічні особливості та специфіку зазначеного явища. Компетентність майбутніх фахівців щодо профілактичної діяльності – категорія поліфункціональна, має кількарівневу структуру (фахові знання й уміння, ціннісні орієнтації, ставлення до професійної діяльності (мотивація) і здатність її удосконалювати, результативність праці тощо), характеризує особистість як суб᾿єкта певного виду діяльності й забезпечує досягнення успіху. Запропоновано комплексний підхід до проблеми змісту професійної підготовки психологів щодо профілактики труднощів особистісного формування молодших школярів з невротичними ознаками. Припущено, що формування професійної компетентності майбутніх психологів в інноваційних умовах вищої професійної освіти буде успішним, якщо застосувати міждисциплінарний підхід до означеної проблеми. Для цього слід залучити прогресивні дослідження психології, медицини, пропедевтики, педагогіки, соціології тощо. Нами представлено результати емпіричного дослідження когнітивного компонента готовності студентів-психологів до профілактичної діяльності та визначено рівні готовності майбутніх психологів щодо профілактичної роботи – репродуктивний (низький), репродуктивно-продуктивний (нижче середнього), продуктивний (вище середнього) та творчий (високий). Визначено найважливіші умови щодо підготовки майбутніх психологів до профілактичної роботи з дітьми, що мають невротичні ознаки. Виділено певні чинники формування професійної компетентності майбутніх психологів щодо профілактичної діяльності.

Посилання

Антонова, Н.О. (2011). Психологічні детермінанти готовності до професійної діяльності психолога. В С.Д. Максименко & Н.О. Євдокимова (Ред.), Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Психологічні науки», 2 (6), 20‒24. Миколаїв: МДУ ім. В.О. Сухомлинського.

Барінова, Л.Я. (2014). Психологічна компетентність особистості. Вісник ОНУ імені І.І. Мечникова. Психологія, 19, 1 (31), 29‒35.

Брюховецька, Є.В. (2013). Сутність і структура професійної компетентності. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 3, 12–19. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2013_3_4.

Зимняя, И.А. (2006). Ключевые компетенции – новая парадигма результата современного образования. Интернет-журнал «Эйдос». Взято c http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm.

Ісаєвич, С.І. (2017). Особливості професійної підготовки майбутніх психологів щодо профілактичної роботи з дітьми, що мають невротичні ознаки. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т. IХ: Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія, 10, 57‒65. Київ; Ніжин.

Майданник, В.Г., Хайтович, М.В., & Ісаєвич, С.І. (2002). Діагностика і корекція шкільної дезадаптації у дітей: методичні рекомендації. Ужгород: «Вета» ‒ «Закарпаття».

Палагін, О., & Кургаєв, О. (2009). Міждисциплінарні наукові дослідження: оптимізація системно-інформаційної підтримки. Вісник Національної академії наук України, 3, 14‒25.

Троцкая, А.И. (2006). Педагогические аспекты формирования профессиональной компетентности будущего педагога. ТОТЭМ – портал технологического образования (с. 1‒4).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-07