ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2312-8437.54.2024-2.9Ключові слова:
здоров’я, культура здоров’я, супровід, напрями супроводу, етапи супроводу, механізм супроводу, юнацький вікАнотація
Мета роботи. У статті здійснено узагальнений огляд особливостей розвитку культури здоров’я студентів у закладах вищої освіти. Методологія дослідження базується на методах науково-теоретичного вивчення: аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення, що дало змогу встановити специфіку напрямів, етапів та механізмів розвитку культури здоров’я в юнацькому віці. Наукова новизна. Здійснено огляд науково-психологічної джерелознавчої бази з проблем психології здоров’я. Виявлено, що психологічне вивчення особливостей розвитку культури здоров’я студентів у закладах вищої освіти постає одним з домінуючих векторів наукового пошуку. Констатується, що здобувачу інформатизація освітнього простору вищих навчальних закладів відкриває широкі можливості для використання інноваційних пізнавальних і комунікативних технологій у процесі розвитку культури здоров’я. Систематизовано знання про найважливіші напрями, етапи та механізм психолого-педагогічного супроводу розвитку культури здоров’я в юнацькому віці. Висновки. Розкрито мету психолого-педагогічного супроводу розвитку культури здоров’я студентів у закладах вищої освіти. Обґрунтовано доцільність включення в освітньо-професійну програму для підготовки практичних психологів бакалаврського рівня вищої освіти навчальних дисциплін «Психологія здоров’я», «Психологія здоров’я сім’ї» та «Психопрофілактика залежної поведінки». Оволодіння здобувачами вищої освіти знаннями, уміннями та навичками про здоровий спосіб життя є основою для розвитку загальних основ культури здоров’я. Вивчення сучасних психологічних досліджень дозволить здобувачам вищої освіти ознайомитися з фундаментальними детермінантами, що впливають на збереження здоров’я, різноманітністю підходів до розуміння чинників, що впливають на збереження та зміцнення психічного і фізичного здоров’я, стадіями формування здорових звичок. Сформульовано етапи діяльності з розвитку культури здоров’я студентів та запропоновано стадії реалізації психологічного супроводу культури здоров’я студентів у закладах вищої освіти.
Посилання
Артеменко Т.Б. Засади психологічного благополуччя в закладах освіти. Київ. 2018. 264 с.
Бліхар М.П. Духовні цінності студентської молоді в сучасному українському суспільстві : дис. ... канд. соціолог. наук : 22.00.04. Львів. 2018. 271 с.
Гриньова О.М. Психологія проєктування життєвого шляху особистістю юнацького віку : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.07. Київ : НДУ ім. М. Драгоманова. 2018. 465 с.
Джабарова Л.В. Особливості взаємозв’язку психологічного благополуччя з особистісною та соціальною ідентичністю : дис. канд. психол. наук : 19.00.07. Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразіна. 2020. 261 с.
Довгань Н.Ю. Теоретичні і методичні основи виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи : дис. д-ра пед. наук : 13.00.07, 13.00.02. Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Київ, 2018. 576 с.
Кічук А.В. Особистісні особливості психоемоційного здоров’я студентів : монографія. Ізмаїл : СМІЛ, 2020. 268 с.
Савчин М.В. Здоровʼя людини: духовний, особистісний і тілесний виміри : монографія. Дрогобич : ПП «Посвіт», 2019. 232 с.
Хавула Р.М., Качмар Т. Психологічний аналіз компонентів структури здоров’я в юнацькому віці. Проблеми гуманітарних наук. Серія: Психологія. Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 52. C. 62–67. https://doi.org/10.32782/2312-8437.52.2023-2.8.