THE MODEL PSYCHOLOGICAL ACCOMPANIMENT PROFESSIONAL IDENTITY OF FUTURE TEACHERS AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM
Keywords:
model psychological accompaniment, professional identity, self-knowledge, self-reflection, professional, professional thinking, commitment to the profession.Abstract
This paper analyzes of model psychological accompaniment professional identity of future teachers. The deve-lopment of professional identity of students can be carried out during the educational process through active assimilation of the leading professional positions in the context of personal growth. It makes sense to use active learning methods and techniques aimed at optimizing the process of preparing future professionals through activation of self-knowledge, their professional self- awareness of the reality of life plans.
References
Березина Т.С. Становление профессиональной идентичности педагога / Т.С. Березина // Педагогическое образование и наука. – 2008. – № 7. – С. 24 – 27.
Глуханюк Н.С. Психология профессионализации педагога : монография / Н.С. Глуханюк ; Рос. гос. проф.-пед. ун-т. ; [2-е изд., доп.]. – Екатеринбург : Издательство РГППУ, 2005. – 260 с.
Зеер Э.Ф. Психология профессий / Э.Ф. Зеер. – [2 изд., перераб., доп.]. – М. : Деловая книга, 2003. – 336 с.
Иванова Н.Л. Профессиональная идентичность в социально-психологических исследованиях / Н.Л. Иванова // Вопросы психологии. – 2008. – № 1. – С. 89.
Жигинас Н. Этапы формирования профессиональной идентичности педагога / Н. Жигинас // Высшее образование в России. – 2007. – № 8. – С. 121 – 122.
Кокун О.М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця : монографія / О.М. Кокун. – К. : ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2012. – 200 с.
Ложкін Г. Професійна ідентичність в контексті маргінальної поведінки суб’єкта / Г. Ложкін, Н. Волянюк // Соціальна психологія. – 2008. – № 3. – С. 123 – 130.
Лукіянчук А.М. Модель розвитку професійної ідентичності майбутніх педагогів / А.М. Лукіянчук // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – Випуск 7. – К., 2010. – С. 370 – 380.
Павлюк М.М. Розвиток професійної ідентичності педагога як чинник попередження дезадаптації школярів / М.М. Павлюк // Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – Т. XI, Ч. 6. – К., 2009. – С. 318 – 327.
Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профессионального становлення человека / Ю.П. Поваренков. – М. : Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.
Родыгина У.С. Психологические особенности профессиональной идентичности студентов / У.С. Родыгина // Психологическая наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 39 – 48.
Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг : учебное пособие / Л.Б. Шнейдер. – М. : Московский психолого-социальный институт, 2004. – С. 354 – 366.