UNDERSTANDING OF EMOTIONS AS STRUCTURAL COMPONENTS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE BY ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
Keywords:
emotional intelligence, understanding of emotions, reflexion, empathy, elementary school students.Abstract
The article deals with the concept of emotional intelligence of the individual. Emotional intelligence is a socially significant integrated feature of the personality, which is directed to understanding one’s own emotions and emotional experiences of others, provides with control of the emotional state. Theoretical approaches to understanding emotions as a structural component of emotional intelligence is analyzed. The process and ways of understanding of emotions is characterized. The features according to which the emotions of other people recognize is determined.The features of recognition and understanding of emotions by elementary school students is grounded. The analysis of scientific sources on the study allowed to select several stages of processing of emotional information by the help of which human is capable of perception and understanding one’s own and others’ emotions: perception, recognition (identification), verbal expression (naming), awareness and understanding of emotions. Elementary school age is a sensitive period for developing of emotional intelligence. The factors that affect the understanding of emotions by elementary school students is characterized. Reflection as a major psychological new growth in the elementary-school age provides the ability to understand their own emotions. Empathy is the main psychological mechanism of development of interpersonal emotional intelligence, which provides the ability to understand the emotions of other people and contributes to the success of communication and social interaction.
References
Андреева И.Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии : монография / И.Н. Андреева. – Новополоцк : ПГУ, 2011. – 388 с.
Андреева И.Н. Понимание эмоций: гендерные различия / И.Н. Андреева // Гендер и проблемы коммуникативного поведения : сбор. материалов третьей Междунар. науч. конференции 1 – 2 ноября 2007 г. / [редкол. А.А. Гугнин и др.]. – Полоцк : ПГУ, 2007. – С. 230 – 233.
Бахтин М.М. Собрание починений : [в 7 т.] / М.М. Бахтин. – М. : «Русские словари», 1996. – Т. 5. – 732 с.
Брегадзе А.А. Специфический метод познания человека. Понимание. Перспективы человека в глобализирующемся мире / А.А. Брегадзе. – СПб. : Санкт-Петербургское философское общество, 2003. – С. 21 – 31.
Былкина Н.Д. Развитие представлений детей об эмоциях в онтогенезе / Н.Д. Былкина, Д.В. Люсин // Вопросы психологии. – 2000. – № 5 – 6. – С. 38 – 48.
Выготский Л.С. Вопросы детской психологии / Л.С. Выготский. – СПб. : Союз, 1997. – 224 с.
Гаврилова Т.П. Экспериментальное изучение эмпатии у детей младшего и среднего школьного возраста / Т.П. Гаврилова // Вопросы психологии. – 1974. – № 5. – С. 107 – 114.
Гарскова Г.Г. Введение понятия «эмоциональный интеллект» в психологическую теорию / Г.Г. Гарскова // Тезисы науч.-практ. конференции «Ананьевские чтения». – СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 1999. – С. 26.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.
Дерев’янко С.П. Розуміння емоцій як раціональний компонент емоційного інтелекту / С.П. Дерев’янко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Психологічні науки. – Чернігів, 2011. – Вип. 94, Т. 1. – С. 144 – 148.
Журавльова Л.П. Психологія емпатії / Л.П. Журавльова. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 328 с.
Загальна психологія : підручник для студентів вищ. навч. закладів / С.Д. Максименко, В.О. Зайчук, В.В. Клименко, В.О. Соловієнко / [за заг. ред. акад. С.Д. Максименка]. – К. : Форум, 2000. – 543 с.
Зарицька В.В. Розуміння особистістю власних емоцій / В.В. Зарицька // Актуальні проблеми психології / [за ред. акад. С.Д. Максименка]. – К. : Главник, 2008. – Т. Х. – Ч. 5. – С. 208 – 217.
Зарицька В.В. Розуміння особистістю емоцій інших в структурі емоційного інтелекту / В.В. Зарицька // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України / [за ред. С.Д. Максименка]. – К., 2010. – Т. ХІІ. – Ч. 6. – С. 154 – 160.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2001. – 752 с.
Коваленко А.Б. Психологія розуміння / А.Б. Коваленко. – К. : Геопринт, 1999. – 184 с.
Кондаков И.М. Психология. Илллюстрированный словарь / И.М. Кондаков. – СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. – С. 268.
Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования. – М., 2004. – С. 29 – 36.
Люсин Д.В. Стратегии переработки информации при распознавании эмоций / Д.В. Люсин // Психология. Журнал Высшей школы экономики. – 2007. – Т. 4. – № 4. – С. 140 – 148.
Лэнгле А. Эмоции и экзистенция / А. Лэнгле ; [пер. с нем. О.А. Шипиловой]. – Х. : Гуманитарный Центр, 2007. – 332 с.
Психологія : підручник / Ю.Л. Трофімов, В.В. Рибалка, П.А. Гончарук та ін. ; [за ред. Ю.Л. Трофімова]. – К. : Либідь, 2001. – 560 с. 22. Психическое развитие младших школьников / под ред. В.В. Давыдова. – М. : Педагогика, 1990. – 168 с.
Шаховский В.И. Лингвистическая теория эмоций : монография / В.И. Шаховский. – М. : Гнозис, 2008. – 416 с.
Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман ; [пер. с англ. А.П. Исаевой]. – М. : АСТ : Астрель, 2011. – 478 с.
Mayer J.D. The Intelligence of emotional intelligence / J.D. Mayer, P. Salovey // Intelligence. – 1993. – V. 17. – № 4. – P. 433 – 442.