PECULIARITIES OF ETHNOCULTURAL AND CIVIC IDENTITY FORMATION IN THE EDUCATIONAL SPACE

Authors

  • Hennadiy STASYUK

Keywords:

ethnic identity, socio-cultural modernization, ethnoculture, traditions, multiculturalism, national education.

Abstract

The article deals with the main pedagogical conditions that ensure formation of positive ethniccultural identity of pupils is: attracting them to ethnic culture in the unity of its parts, as ethnic knowledge, ethnic relations, ethnic interaction and development of training materials aimed to formation of ethnic identity and adapted to the characteristics of pupils. It is noted that if we assume the forming task positive ethniccultural identity of senior pupils important for national education system we should note need for its upgrade. We need focus on educational component of the educational system based on ethniccultural landmarks. Necessary is proportional pupils mastering universal and ethnocultural values, encouraging students to active interacting with members of other ethniccultures. It is proved that multi-ethnic society is most favorable for human bioetnich identity because it allows organically combine different views of perceiving the world; acquire riches of another culture without compromising its own values. In this view, an interesting attempt to selection stages of individuals personal growth of interacting with other cultures and get social support. It is alleged that under present conditions necessary to restore broad panorama of cultural and historical understanding of education as a special social institution, transfer and increase of national values and traditions in the process of education.

References

Асмолов А.Г. Российская школа и новые информационные технологии: взгляд в следующее десятилетие / А.Г. Асмолов, А.Л. Семенов, А.Ю. Уваров. – М. : Некс Принт, 2010. – 84 с.

Водолажская Т.В. Гражданская идентичность / Т.В. Водолажская // Социология : энциклопедия / сост. А.А. Грицанов, В.Л. Абушенко и др. – Мн. : Книжный Дом, 2003. – С. 349 – 350.

Выготский Л.С. Психология развития ребенка / Л.С. Выготский. – М. : Смысл, 2003. – С. 312.

Гражданские, этнические и религиозные идентичности в современной России / под ред. Л.М. Дробижевой. – М. : Изд-во Института социологии РАН, 2006. – 327 с.

Донцов А.И. Язык как фактор этнической идентичности / А.И. Донцов, Т.Г. Стефаненко, Ж.Т. Уталиет // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. – С. 75 – 86.

Дробижева Л.М. Этничность в социально-политическом пространстве / Л.М. Дробижева. – М. : Новый хронограф, 2013. – 336 с. 7. Григорьев Д.С. Факторы социоэкономической адаптации мигрантов / Д.С. Григорьев // Теоретические проблемы этнической и кросс-культурной психологии / под общ. ред. : В.В. Гриценко. – Смоленск : Смоленский гуманитарный университет, 2014. – С. 70 – 73.

Солдатова Г.У. Этническая идентичность / Г.У. Солдатова // Психология самосознания / под ред. В.А. Ядова. – Самара : Изд. дом «Бахрус», 2000. – С. 656 – 667.

Шикова Р.Ю. Идентичность как объект гуманитарных исследований / Р.Ю. Шикова // Культура, искусство, образование на рубеже векав : материалы III Международной научно-практической конференции. Выпуск 4. – Нальчик : Изд-во М. и В. Котляровых, 2009. – С. 16 – 23.

Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис / Э. Эриксон. – М. : Прогресс, 2006. – 352 с.

Юшин М. Молодежный парламентаризм и формирование гражданской идентичности / М. Юшин. // Обозреватель. – 2007. – № 7. – С. 26 – 35.

Published

2023-03-21