THEORETICAL ANALYSIS OF THE PROBLEM OF SOCIALIZING CHILDREN WITH HEALTH LIMITATIONS THROUGH THE INCLUSIVE EDUCATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-8437.45.197869Keywords:
inclusive education; disability; socializationAbstract
The development of society today has laid the ground-work for transition of relations between society and people with disabilities to a totally different level. On the one hand, it is reflected in the tendency to integrate people with developmental disorders into society, and on the other hand, in the tendency towards isolation of such persons from society. Integration is understood as the principle of compatibility of different social groups while preserving their characteristics and uniting them into a single community in which they interact on an equal basis. At present, the socialization process of people with disabilities is more complicated due to the fact that a specialized school or a closed type boarding school still remains the leading type of special educational institution. This circumstance artificially isolates children with disa-bilities from society, separates them from their families. Although children with disabilities in Ukraine are brought up and educated not only at home but also in boarding schools, boarding houses and correctional schools, none of these institutions solve the problem of social exclusion of children with disabilities from their peers. From the first days upon entering special institutions, the children begin to fall behind in development comparing to their peers. This is explained by the severity of the intellectual impairment that the child has. That is why, to a large extent, persons with disabilities have the right to study in a general educational institution, the main task of which is to integrate them into life and create conditions for com-pensation of disorder taking into account not only biological but also social factors. Such education is called inclusive or inclusion.
References
Адаптована конвенція ООН щодо осіб з особливими потребами. (2006, 13 грудня). Нью-Йорк. Взято з www.osmhi.org/index.php?page=200 &news=401&pages.
Акатов, Л.И. (2003). Социальная реабилитация детей с ограниченными возможностями здоровья. Москва: Владос.
Декларація про права інвалідів. (2006). Взято 29 січня 2019 р. з www.zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_117.
Жаворонков, Р.Н. (2005). Реализация права детей-инвалидов на образование (европейская практика и российский опыт). Человек и труд, 9, 22–28.
Зайцев, Д.В. (2004). Интегрированное образование детей с ОВЗ. Социологические исследования, 7, 127–132.
Методы работы с детьми с ограниченными возможностями здоровья. (б.г.). Взято 22 октября 2015 г. с http://www.s367.zouo.ru/index. php?id=1422.
Поликашева, Н.В. (2014). Формирование социального опыта у детей и подростков. Социализация детей с ОВЗ на современном этапе: научно-методический и прикладной аспекты, 1, 43–52.
Про реабілітацію інвалідів в Україні: Закон України від 20.12.2005 р. N 3235-IV (3235-15). (2006). Відомості Верховної Ради, 2–3, ст. 36–42.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України: Закон України від 19.12.2018 р. № 2249-VIII. (2018). Відомості Верховної Ради, 6–7, ст. 43.
Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг: Закон України від 23 травня 2017 р. № 2053-VIII. (2017). Взято 29 січня 2019 р. з https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 2053-viii.