PECULIARITIES OF THE CONTENT OF PERSONAL IDENTIFICATION IN ADOLESCENCE IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIETY DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.255841

Keywords:

identification; identity; personal identification; significant other; mechanism of identification; self-identification; correlation; dynamics of identity

Abstract

The article highlights the features of the content of per-sonal identification in adolescence in the context of modern society. It is argued that the leading mechanism of identity formation is identification. The article emphasizes that personal identification is very important for the normal mental development of a person at all ages, but especially – in adolescence and youth age. Particular attention is paid to substantia-ting the peculiarities of the content of the adolescent՚s personal identi-fication, and the study of one of its mechanisms, in particular the focus on the subjective other. The personal identification of a teenager is a process of correlating himself with educational, social and personal ideals (images of a student, future specialist, person, citizen), the forma-tion of his values to others. It was found that the process of involving adolescent students in activities in various sports sections is a kind of reaction, a form of social and psychological protection of adolescents and young people in a period of general personal and social uncer-tainty. The development of personal identification of adolescent students in the process of social and pedagogical activities of Drohobych Chil-dren՚s and Youth Sports School named after Ivan Bobersky was consi-dered. It is shown that the psychological and pedagogical effect of pub-lic opinion of the club on the growing personality consists of a number of conscious and unconscious acts and is the assimilation of club mem-bers՚ social experience, social values and norms during his active work. 

References

Бех, І.Д. (2004). Нові методології виховання підростаючої особистості. Український соціум, 1 (3), 88–94.

Гнатенко, П.I., & Павленко, В.М. (1999). Ідентичність: філософський та психологічний аналіз. Київ: APT-ПРЕСС.

Горностай, П.П. (2003). Гендерний розвиток та гендерна тотожність особистості, особливості чоловічої та жіночої соціалізації. Гендерні студії: освітні перспективи (с. 5–21). Київ: Фоліант.

Городяненко, В.Г. (Ред.). (2002). Соціологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Видавничий центр «Академія».

Кремень, В.Г. (Ред.). (2008). Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком Інтер.

Пустовіт, Л.О. та ін. (Уклад.). (2000). Словник іншомовних слів: 23000 слів та термінологічних словосполучень. Київ: Довіра.

Раджабова, С.Ш. (2006). Глибинно-психологічний підхід до проблеми ідентифікації. В С.Д. Максименко (Ред.), Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 8 (5), 289–295. Київ.

Рікер, П. (2002). Сам як інший. Київ: Дух і Літера.

Черемних, К.О. (2009). Особистісна ідентифікація як механізм самоздійснення й життєтворчості. Педагогіка і психологія, 2, 80–86.

Шапар, В.Б. (2004). Психологічний тлумачний словник. Харків: Прапор.

Фрейд, З. (1989). Психология бессознательного. Москва: Просвещение.

Эриксон, Э. (2006). Идентичность: юность и кризис. (Пер. с англ.). Москва: Флинта.

Bandura, A. (1969). Social learning theory of identificatory prosses. Handbook of socialization: theory and research (pp. 213–262). Chicago.

Published

2022-12-07