SPECIFIC FEATURES OF DIFFICULT LIFE SITUATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.51.2023-1.8

Keywords:

difficult life situation, hardiness, resilience, adolescence, war, life situation, hard life situation, difficult life circumstances, critical situation, specific features

Abstract

The article provides a theoretical and empirical analysis of specific features of difficult life situations. The content of the list of difficult life situations are revealed where a person could find himself in both situations such as during the martial law in Ukraine and in everyday life. The in-depth analysis of this study was conditioned by the situation of hostilities on the territory of Ukraine. During the last year, namely from February 24, 2022 aggressor state of russia unjustifiably and suddenly invaded Ukraine. It is important that every difficult life situation that a person faces during their life has individual manifestations and consequences, so the content of difficult life situations is revealed in the article. Highlighted that teenagers may find themselves in difficult life situations as a result of the war in Ukraine and described consequences and further actions to overcome difficult life situations. Consider a number of psychological consequences that can occur after a person has been in such a situation for a long time. Within the framework of this study, the cause-and-effect relationship is substantiated. The chronology of the emergence of the concept of a difficult life situation are definde with derived concepts such as hard life situation, stressful life situation, critical life situation, extreme life situation, frustrating life situation, difficult life circumstances, hard life circumstances, conflict life situation and others. The relationship between such concepts was analyzed and specific features of difficult life situations of the adolescent personality were revealed.

References

Денисов І.Г. Стрес та стресові стани як чинник асоціальної поведінки в підлітковому віці. Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Випуск № 3. 2010. Одеса : Наука і Освіта. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2010/3_2010/8.pdf.

Коваленкова А.А. Теоретичний аналіз проблеми визначення складної життєвої ситуації та її характерні особливості. Національний університет імені Михайла Драгоманова. Психологічний часопис. Київ. 2023. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4603-7506.

Предко Д.Є. Релігійна віра як чинник подолання критичних життєвих ситуацій. Психологічний часопис. № 4. С. 76–86. Київ : 2021. Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2017_4_9.

Предко В.В. Складна життєва ситуація як провідна умова формування життєстійкості особистості. Теоретичні і прикладні проблеми психології. Сєвєродонецьк, 2021. Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. DOI:https://doi.org/10.33216/2219-2654-2021-54-1-74-99.

Проскурняк О.П. Відповідальність особистості в умовах складних життєвих ситуацій. Чернівці, 2018.

Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. URL: https://referatss.com.ua/work/vidpovidalnist-osobistosti-v-umovah-skladnih-zhittievih-situacij/.

Рисинець Т.П. Психологічний аналіз категорій життєвої ситуації та складної життєвої ситуації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки. 2016. Випуск 1, том 2. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/503399.pdf

Сагань І.А. Соціально-психологічні особливості відповідальності особистості в умовах складних життєвих ситуацій : автореферат дисертації. Київ, 2010. Національна академія педагогічних наук України Інститут психології ім. Г.С. Костюка.

Сімейний кодекс України під редакцією від № 2008-IX від 26.01.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text.

Титаренко Т.М. Криза життєва. Енциклопедія Сучасної України / редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.]. Київ, 2014. Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL: https://esu.com.ua/article-963.

Туриніна О.Л. Психологія травмуючих ситуацій : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. 160 с. 2017.

Бібліогр.: с. 149–159. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал». URL: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/psiholog_travm.pdf.

Черезова І.О. Психологія життєвих криз особистості : навчальний посібник. Бердянськ, 2016. БДПУ. URL: http://umo.edu.ua/images/content/aspirantura/zabezp_discipl/Cherezova%20I.O.%20Psykholohiya%20zhyttyevykh%20kryz%20osobystosti.PDF.

Швалб Ю.М. Особистісні детермінанти еколого-орієнтованої життєдіяльності : монографія. Київ, 2018. С. 230–232. URL: https://lib.iitta.gov.ua/712888/1/ecopsy_mono_2018a.pdf.

Alfried Lengle. Sinnvoll leben. Logotherapie als Lebenshilfe. January 1, 2002 by Herder, Freiburg.

Erikson, E. (1963). Childhood and Society (2nd ed.). New York, NY : Norton.

Freud, Z. (1961). The ego and the id In J. Strachey (Ed.), The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud (Vol. 19). London, UK: Hogarth.

Published

2023-07-30