СУТНІСТЬ ТА МЕХАНІЗМИ ІНТЕРНЕТ-СОЦІАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
Ключові слова:
соціалізація, інтернет-соціалізація, кіберсоціалізація, медіасоціалізація, віртуальна соціалізація, інтернет-активність, механізми інтернет-соціалізації.Анотація
У статті розглядаються питання сутності, чинників та механізмів соціалізаційних процесів у віртуальному середовищі. Зокрема, проаналізовані три напрями їх дослідження в плані кібер-соціалізації, віртуальної соціалізації та медіа-соціалізації. Виокремленні субʼєктивні та обʼєктивні чинники соціалізації; соціальні і індивідуально-психологічні; макро-, мезо- і мікрочинники. Крім того, розглядаються механізми інтернет-соціалізації особистості – неусвідомлювані, усвідомлювані та окрема група механізмів, види інтернет-активності. Також описані типи регуляції життя особистості стосовно інтернет-середовища, тобто інтернет-активність.
Посилання
Абульханова К.А. О путях построения типологии личности / К.А. Абульханова // Психологический журнал. – М., 1993. – Том 4. – № 1. – С. 14–29.
Горошко Е.І. Комунікативний простір Інтернет як обʼєкт соціо-культурного аналізу / Е.І. Горошко // Вісник Одеського національного університету. – Серія «Соціологія і політичні науки». – Одеса, 2010. – Т. 15. – Вип. 14. – С. 130–136.
Завацька Н.Є. Особливості цілісного адаптаційного процесу особистості у соціальних системах та інтернет-мережі / Н.Є. Завацька // Теоретичні і прикладні проблеми психології : збірник наукових праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – Луганськ : Вид-во «Ноулідж», 2013. – № 1 (30). – С. 4–11.
Комар М.Н. Ценности в условиях виртуальной реальности / М.Н. Комар // Перспективы. – 2005. – № 1 (29). – С. 127–132.
Кудашкіна О.З. Кіберсоціалізація як новий вид соціалізації у віртуальному середовищі / О.З. Кудашкіна // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2011. – № 1. – С. 12–18.
Лучинкіна А.І. Психологічні аспекти віртуальної соціалізації / А.І. Лучинкіна // Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Камʼянець-Подільського університету ім. І. Огієнка. – Вип. 14. – 2011. – С. 445–455.
Милграм С. Эксперимент в социальной психологии / С. Милграм. – СПб. : «Питер», 2000. – 336 с.
Мозер К. Психология маркетинга и рекламы / К. Мозер. – X. : Изд-во Гуманитарный Центр, 2004. – 380 с.
Москаленко В.В. Психологія соціального впливу : [навчальний посібник] / В.В. Москаленко. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 448 с.
Петрунько О.В. Медіасоціалізація, або Соціалізація з медіа замість соціалізації з дорослими / О.В. Петрунько // Психологічні перспективи: спецвипуск. – Луцьк, 2010. – С. 103–113.
Плешаков В.А. Теория киберсоциализации человека : [монография] / В.А. Плешаков ; под общ. ред. чл.-корр. РАО, д.п.н., проф. А.В. Мудрика. – М. : МПГУ; «Homo Cyberus», 2011. – 400 с.
Ратунова Л. Личность и виртуальная социализация [Электронный ресурс] / Л. Ратунова. – Режим доступа : http://wiki.iteach.ru/index.php.
Смелзер Н. Социализация: основные проблемы и направления исследований / Н. Смелзер // Социальная психология : хрестоматия / сост. Е.П. Белинская, О.А. Тихомандрицкая. – М. : Аспект Пресс, 2003. – С. 327–349.
Циба В.Т. Системна соціальна психологія : [навчальний посібник] / В.Т. Циба. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 328 с. 15. Чистяков А.В. Социализация личности в обществе Интернет-коммуникаций: социокультурный анализ : дисс. … д-ра социологических наук : 22.00.06 / А.В. Чистяков ; Рост. гос. пед. ун-т. – Ростов н/Д., 2006. – 278 с.