ПРОБЛЕМА ТВОРЧОСТІ У НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ ХІХ–ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.257566Ключові слова:
творчість; людина; особистість; раціоналістична теорія; ірраціоналістична теорія; концепція всеєдностіАнотація
У статті висвітлено результати наукової рефлексії проблеми творчості людини у теоріях ХІХ–ХХ століття. Застосований міждисциплінарний підхід та використано загально-наукові принципи об՚єктивності, системності, історизму, світоглядного плюралізму, а також логіко-семантичний, системний і прогностичний підходи у вивченні й узагальненні досліджуваної проблеми творчості. Історичний розгляд проблеми творчості визначає необхідність з՚ясування справжнього призначення людини буття, способу й характеру самореалізації та перманентної життєтворчості. У психологічних традиціях вивчення творчості орієнтоване на прагматичні цінності і реалізується у ідеях взаємозв՚язку творчості із «виробництвом» ідей, продуктів, які характеризує новизна і значущість. Доведено, що евристично цінним у розвитку ідеї творчості є синергетичний підхід. Розуміння творчості як єдності хаосу та порядку у синергетиці перегукується із міфологічним тлумаченням на засадах аналогічного сприйняття світу як плинного й алогічного (збігу випадковостей), який не передбачає існування трансцендентного виміру ієрархічної упорядкованості та перетворення його на однорідний простір. Синергетичний підхід у розвитку ідеї творчості є своєрідним завершенням її культурно-історичного гештальту з одночасним відкриттям можливостей – потенцій для подальшого розвитку на вищому рівні розуміння людини. Особливість сучасного перехідного етапу визначає зміщення акцентів із ідеї деміурга на потенційну здатність саморозвитку, що орієнтує на дослідження потенційного творчого ресурсу особистості.
Посилання
Бергсон, А. (2001). Творческая эволюция. (В. Флерова, Пер.). Москва: ТЕРРА-Книжный клуб; КАНОН-пресс-Ц.
Бодрийар, Ж. (2000). Символический обмен и смерть. Москва: Добросвет.
Булгаков, С. (1994). Свет невечерний: созерцания и умозрения. Москва: Республика.
Корнієнко, Н. (2008). Запрошення до хаосу. Театр (художня культура) і синергетика. Спроба не лінійності. Київ.
Маслоу, А. (1997). Дальние пределы человеческой психики. Санкт-Петербург: Евразия.
Омельченко, Н. (2005). Опыт философской антропологии: монография. Волгоград: ВолГУ.
Пономарев, Я. (1976). Психология творчества. Москва: Наука.
Роджерс, К. (1990). Творчество как усиление себя. Вопросы психологии, 3, 165.
Франк, С. (1997). Реальность и человек. Москва: Республика.
Фрейд, З. (1989). Введение в психоанализ: лекции. Москва: Наука.
Фромм, Э. (1994). Анатомия человеческой деструктивности. Москва: Республика.
Юнг, К. (1992). Феномен духа в искусстве и науке. Москва: Ренессанс.