ПІДГОТОВКА ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА НАПРЯМИ ПОЛІПШЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2312-8437.51.2023-1.9Ключові слова:
підготовка до професійної діяльності, здобувачі освіти, психолог, заклад дошкільної освіти, самоаналіз, есе, спеціалізація, компоненти готовностіАнотація
У статті актуалізовано питання зростання вимог до професійної підготовки майбутніх психологів закладів дошкільної освіти у контексті здобуття освіти за спеціальністю 012 Дошкільна освіта з відповідними спеціалізаціями у системі вищої освіти України. Підкреслено сутнісне значення формування фахівця нової генерації, здатного до розвитку вітчизняної дошкільної освіти і конкурентноздатності на ринку праці. Мета дослідження полягала у з’ясуванні сучасних тенденцій професійної підготовки до діяльності психолога закладу дошкільної освіти, визначенні сильних сторін і прогалин та окресленні головних напрямів поліпшення цього процесу. У дослідженні використано такі методи: теоретичні (аналіз, синтез, систематизація, узагальнення та конкретизація наукових даних); самоаналіз під час викладу власних думок, почуттів, переконань та професійних дій з метою розуміння готовності до професійної діяльності психолога закладу дошкільної освіти у ході написання здобувачами освітнього рівня бакалавр спеціальності 012 Дошкільна освіта есе на тему: «Я – психолог закладу дошкільної освіти: що знаю, вмію і чого бракує»; математичної статистики (підрахування отриманих середніх та відсоткових даних). У дослідженні брали участь здобувачі 4-го курсу освітньо-професійної програми бакалавра, які здобувають спеціальність Дошкільна освіта зі спеціалізаціями «Дошкільна і педагогічна психологія» та «Психолінгвістика розвитку дітей дошкільного віку» та вивчають відповідні освітні компоненти. За проведеним аналізом самостійних есе студентів-випускників встановлено, що знаннєвий компонент готовності до професійної діяльності психологом закладу дошкільної освіти сформований на достатньому рівні. Здобувачі освіти обізнані щодо специфіки діяльності психологічних служб та психологічного супроводу суб’єктів освітнього процесу. Однак учасники експерименту зазначили на недостатності засвоєного обсягу практичних умінь і навичок для проведення практичної психологічної діяльності в закладі дошкільної освіти (практичний компонент). Щодо особистісного компонента, то випускники зауважили на потребі вдосконалювати свій професійний рівень і розвитку особистісних якостей та бажанні працювати за спеціалізацією, що засвідчило про належний рівень його сформованості. Отримані дані та пропозиції випускників дали змогу виокремити головні напрями щодо поліпшення професійної підготовки майбутніх психологів закладів дошкільної освіти (відповідно до означених спеціалізацій) з урахуванням сучасних викликів. Перспективами подальшої наукової роботи стане визначення дієвих психологічних механізмів входження здобувачів різних форм освіти в професію психолога закладу дошкільної освіти.
Посилання
Аніщук А.М. Професійна підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). 2020. № 4. С. 59–67. URL: https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-4-59-67.
Булах І., Волошина В., Лохвицька Л. Сучасні освітні психотехнології професійної підготовки майбутніх психологів. Психологія та психосоціальні інтервенції. 2019. № 2. С. 20–29. URL: https://doi.org/10.18523/2617-2348.2019.2.20-29.
Галян О., & Борисенко З. Практична підготовка майбутніх психологів: як забезпечити набуття професійних компетенцій. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2020. № 47. С. 9–21. URL: https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229340.
Кобильченко В.В. Практичний психолог у закладі дошкільної освіти: завдання та зміст психологічної діяльності. Особлива дитина: навчання і виховання. 2020. № 1(93). C. 7–20.
Кобильченко В.В. Професійна взаємодія психолога в умовах закладу дошкільної освіти. Особлива дитина: навчання і виховання. 2020. № 2(94). C. 7–19.
Кравець Л. Самоаналіз у сфері професійного становлення майбутніх педагогів. Освіта регіону. Політологія. Психологія. Комунікації. Київ: Університет «Україна», 2012. № 1. С. 291–294. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/770.
Непомняща I. Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки майбутніх фахівців закладів дошкільної освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2019. № 3(128). C. 165–171. URL: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2019-3-23.
Пасічніченко А.В., & Ковалевська Н.В. Психологічна підготовка майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». 2021. № 1. С. 157–162. URL: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2021-1-157-162.
Подоляк Н. Асертивність психолога як умова ефективного міжособистісного спілкування. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2021. № 49. С. 72–84. URL: https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.255845.
Професійний стандарт «Психолог закладу освіти». Наказ Мінекономіки від 24.11.2020 № 2425. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/12/Standart_Praktychnyy_psykholoh.pdf.
Самоаналіз. Словник української мови. Академічний тлумачний словник 1970–1980: в 11 тт. / за ред. І.К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1978. Том. 9. С. 28. URL: http://sum.in.ua/s/samoanaliz.
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 – «Освіта / Педагогіка», спеціальність 012 – «Дошкільна освіта». Київ, 2019. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/2019/11/22/2019-11-22-012doshkilna-B.pdf.
Alfonso V. C., Ruby S. F., Wissel A. M., & Davari J. School Psychologists in Early Childhood Settings. In F. Worrell, T. Hughes, & D. Dixson (Eds.), The Cambridge Handbook of Applied School Psychology (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 579–597). Cambridge : Cambridge University Press. 2020. URL: https://doi.org/10.1017/9781108235532.033.
Kovalenko O., & Lakhman D. Methodological support of professional development of teachers o f preschool education institutions: psychological and pedagogical foundations. Scientific Journal of Polonia University. 2021. № 46(3). P. 39–50. URL: https://doi.org/10.23856/4606.
Stein R., & Albritton K. Early childhood-focused training in school psychology. Training and Education in Professional Psychology. 2022. № 16(1). P. 36–43. URL: https://doi.org/10.1037/tep0000350.
Telychko T. Professional training of future preschool teachers: psychological and pedagogical aspect. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. № 2(51). C. 171–174. URL: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.51.171-174.