DEVELOPMENT AND WAYS OF IMPROVING THE MATHEMATICAL SPEECH OF YOUNGER STUDENTS

Authors

  • Oksana ZHYHAYLO

Keywords:

competence, primary school, mathematical speech, elementary school teacher, math.

Abstract

In the article the problem of mathematical speech of younger students is highlighted. The concepts «erminology», «the term», «mathematical terminology» are revealed. The theoretical and practical approaches to the study of mathematical terminology elementary school students are considered. The basic directions in the development of mathematical language primary school children are outline. The method of transition from words to scientifi c mathematical term ші described. The methodological features of terminological work with pupils of fi rst classes are characterized. The operation of each group terms is described, disclosed their characteristics due programmatic requirements and specifi c relevant mathematical concepts. Particular attention is focused on the formation of mathematical speech of students in the computer activities and in the study of values. The diffi culties of learning new terminology by students are analyzed and singled out possible solutions to improve mathematical broadcasting elementary school students. Examples of exercises and tasks that contribute to the formation of mathematical speech elementary school students are shows.

References

Богданович М.В. Математична термінологія на уроках у 1-2 класах / М.В. Богданович, О.Я. Савченко // Початкова школа. 1969. – №1. – С. 47 – 54.

Державний стандарт загальної початкової освіти // Початкова школа. – 2011.– № 8.– С.1–17.

Жигайло О. Формування понятійного апарату першокласників під час вивчення підготовчого періоду з математики / О. Жигайло, З. Цімко // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2014. - Вип. 8. - С. 223-227.

Дашевська Л.П. Розумовий розвиток учнів під час вивчення нумерації / Л.П. Дашевська // Початкова школа. – 1990. - №11. – С. 22-26.

Захарова А.М. Розвивальне навчання математики в початковій школі / А.М. Захарова // Педагогіка і психологія. – 2000. - №1. – С. 21 – 24.

Ковальчук В.Ю. Методичні особливості формування каліграфічних умінь та навичок молодших школярів на уроках математики / В. Ковальчук // Рідне слово в етнокультурному вимірі: Збірник наукових праць / Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. – Дрогобич : Посвіт, 2015. – С.405 – 411.

Левшин М.М. Робота над математичною термінологією в 1 класі / М.М. Левшин // Початкова школа. 1977. - №8. - С.61-65.

Огієнко І. Український стилістичний словник: Підручна книжка для вивчення української літературної мови / І. Огіенко, редкол.: Юрій Мулик-Луцик, С. Герус, С. Кіцюк. – Вінніпег : Товариство «Волинь», 1978 . – 496 с.

Садова І. Причини виникнення труднощів у навчанні молодших школярів / І. Садова // Педагогічна освіта: теорія і практика. Збірник наукових праць / КПНУ імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України. – Випуск 20 (1-2016). – Ч.2. – Кам’янець-Подільський. – 2016. – С. 261-266.

Published

2023-02-06