PRIMARY SCHOOL TEACHERS TRAINING INTRODUCTION TO COMPETENCE APPROACH DURING STUDY OF MATHEMATICS IN CONTEXT MODERN REQUIREMENTS FOR LANGUAGE EDUCATION
Keywords:
competence, primary school, education, teacher, math, subject knowledge, abilities, skills, tasks.Abstract
The article deals with the problem of primary school teachers training to the introduction of competence approach in the study of mathematics. It reveals the theoretical and practical training of teachers. By theoretical training belongs to familiarize teachers with the concepts “competence”, “competence”, “competency approach”. Practical training teachers include building knowledge and skills in the use of competence approach to teaching mathematics in the system of modern requirements for language education. The paper highlights the substantive competence that are aimed at younger students mastery of mathematical knowledge, abilities and skills. Subject teacher competence is the ability to obtain and maintain a learning process in the classroom mathematics solved with students mathematical examples and problems. Thus to achieve greater clarity in understanding the situation contributes to addressing the objectives of providing optimal fl ow of resources. We have developed mathematical problems by levels of substantive competence that can use primary school teachers in teaching students math. Subject competence in mathematics for primary school is to develop skills at the level of: obtaining information from math, the ability to analyze and synthesize; formation of critical thinking; application of mathematical knowledge to develop skills, self-control and self-esteem. Prospects for further study is to highlight the relationship of all kinds of competencies while studying math in primary school.
References
Бібік Н.М. Компетентнісний підхід до презентації освітніх результатів. Школа першого ступеня: теорія і практика: Збірник наукових праць Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди / Н.М. Бібік. – Переяслав-Хмельницький – 2004 – Вип. 10. – С.18-26.
Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування / Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Н.М. Бібік : Лід заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с. 3. Великий тлумачний словник сучасної української мови. – К.: Ірпінь: ВТФ Перун, 2001. – С. 449.
Волкова Н.П. Педагогіка. Підручник / Н.П.Волкова.– К.: Академія, 2002.– 576 с.
Гаврищак Г.Р. Компетентність та ключові компетенції викладача ВНЗ // Матеріали регіонального науково–практичного семінару «Професійні компетенції та компетентності вчителя»/ Г.Р. Гаврищак. – Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В.Гнатюка, 2006. – 188 с.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко.– К.:Либідь, 1997. – 376 с.
Державний стандарт загальної початкової освіти // Початкова школа.– 2011.– № 8.– С.1–17.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И.А. Зимняя.− М.: Исследоват. центр проблем качества подгот. специалистов, 2004.− 40 с.
Ковальчук В.Ю. Професійна та світоглядо-методологічна підготовка сучасного вчителя: модернізаційний аналіз / В.Ю. Ковальчук. Київ – Дрогобич: Коло, 2004.–264с.
Ковальчук В.Ю. Методика викладання математики. Частина 1. Загальна методика викладання математики. Навчально-методичний посібник для студентів напряму підготовки 6.010102 “Початкова освіта” / Володимир Ковальчук, Оксана Жигайло, Олександра Шаран. – Дрогобич: Посвіт, 2012. – 152 с.
Маркова А. К. Психологический анализ профессиональности учителя / А. К. Маркова // Советская педагогика. – 1990. – № 8.–. 14-18.
Мюллер В.К. Новый англо-русский словар /В.К. Мюллер. – М.: Русский язык, 1999.
Пометун О.І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентісного підходу в досвіді зарубіжних країн // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с.
Савченко О.Я. Інваріантний компонент у підготовці вчителя початкових класів. Матеріали Міжнародної науково-методичної конференції: 1-2 квітня 2004 р. / Укл. Л.Л.Макаренко, М.С. Севастюк, О.П. Симоненко. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2004. – С. 3 – 7.
Словесне оцінювання першокласників у початковій школі // Уклад.А.С. Зимульдінова, М.М. Проць, С. Луців. – Стрий, 2003.– 76с.
Хуторской А.В.Ключевые компетенции как компонент личностно– ориентированной парадигмы образовании/ А.В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – №2. – С. 58-64.