HISTORY AS A MEANS OF THE EDUCATIVE STUDYING AT UKRAINIAN GRAMMAR SCHOOLS OF HALYCHYNA DURING THE PERIOD FROM THE MIDDLE OF XIX CENTURY TILL THE BEGINNING OF THE SECOND WORLD WAR IN THE ASPECT OF NATIONALANDLINGVAL EDUCATION

Authors

  • Taras SAVSHAK

Keywords:

history, education, training, national, a Ukrainian, Galician, grammar, content, forms, methods.

Abstract

The problem of students studying and education of Ukrainian grammar schools of Halychyna when studying history during the period from the middle of ХІХ century till the beginning of the Second World War in the aspect of national and lingual education is revealed in the article. Goal, tasks, content, forms and methods of studying and education are distinguished. Among the goal and tasks of students’ studying and education at Ukrainian grammar schools in Halychyna of that period were such ones as the education of people and citizens capable to build the state but not the education of historians; formation of a child’s national character; establishment of national virtues; development of students’ mind and will; education of a nationally identical person, which is modern to historical and cultural circumstances; development of national and state feelings. These tasks are realized through the content, forms and methods of studying history at Ukrainian grammar schools of Halychyna of the past years. The content of studying history at Ukrainian grammar schools of Halychyna was full of national spirit and native Ukrainian fl avor. It promoted the formation of students’ national identity and personal dignity of grammar schools students. A junior course as it is evident from a detailed list of phenomena specifi ed in the curriculum gives mainly an essay of external events. In the senior classes (V-VІІІ) the course of history had to be built on the foundation established earlier. Particular attention is paid to the development of the historical way of thinking, to understanding of the causes of phenomena connection. Students studying and education at Ukrainian grammar schools of the past centuries were carried out by the means of a subject «History». However, there are still some disputable issues for further research. They are connected with the determining of the scope and content of world history and the history of Ukraine courses, the place of local lore and ethnology material in it, the features of lessons and methods of students studying and education, etc.

References

Арешонков В.Ю. Зміст суспільствознавчої освіти в школах Західної України в 1921-1941 роках/ В.Ю. Арешонков//Scitntifi c bulletin of Chelm; Sektion of pedagogy. – 2014. –№ 1.– C. 47-53.

Барвінський Б. В справі підручника рідної історії для 1 кляси середніх шкіл / Б. Барвінський. – Львів : Б.В., 1911. – 52 с.

Гупан Н.М. Диференціація у змісті шкільних підручників (20-ті– початок 30-х років ХХ століття)/ Н.М. Гупан // Проблеми сучасного підручника: зб. наукових праць/ [ ред.. колегія: наук. ред.– О.М. Топузов.– К.:Педагогічна думка, 2012.– Вип. 12.–784с.]. 4. Завгородня Т.К. Дидактична думка в Галичині (1919-1939 роки) / Т.К. Загородня.– Міністерство освіти України. Прикарпатський університет ім.. В. Стефаника.– Івано-Франківськ: Плай.– 1998.– 143с.

Звіт дирекції Львівської академічної гімназії за 1916-1917 н.р. – Львів, 1917.– С.35-36.

Копистянський А. Як можна розбудити у молодіжи живий інтерес до старовинної історії? (Відчит на I засіданю філії «Учительської Громади» в Станіславові ) / А. Копистянський. – Станіславів, без року. – 7 с.

Копистянський А. Оповідання з історії австрійсько-угорської держави в взаємозв’язку з всесвітньою історією/ А. Копистянський.– Львів: Накладом товариства «Рідна школа», 1912. –396с.

Кузьмів Я. Напрямні національного виховання / Я.Кузьмів // Перший український педаґоґічний конґрес. 1935. – Львів : Рідна школа, 1938. – 252 с.

Курляк І.Є. Українська гімназійна освіта у Галичині (1864-1918рр): монографія.–Львів. 1997.– 222с.

Резолюції і постанови Першого українського педаґоґічного конґресу // Перший український педаґоґічний конґрес, 1935. – Львів: Накладом товариства «Рідна школа», 1938. – 252 с. – С. 236 – 249.

Савшак Т. Особливості змісту і методики навчання історії в українських школах Галичини / Тарас Сашак// Z 40. Zbiór raportów naukowych. «Aktualne naukowe problemy. Rozpatrzenie, decyzja, praktyka» (29.06.2014 – 30.06.2014) – Warszawa: Wydawca: Sp.z o.o. – «Diamond trading tour», 2014.– 168 str. – Str.31-42.

Ступарик Б.М. Національна школа: Витоки становлення. Навчально-методичний посібник / Б.Ступарик. – К.: ІЗМН, 1998. – 336 с.

Цегельська О. Наука історії в школі народній, як середник розвиваючий характер дитини / Олена Цегельська //Шлях навчання і виховання. Педагогічно-методичний додаток до «Учительського слова» Органу Товариства «Взаїмна Поміч Українського Учительства». Рік III.– Львів, червень,1929.– Ч.6. – С.4-11.

Шах С. Львів – місто моєї молодости. Часть ІІІ. «Цісарсько-Королівська Академічна Гімназія» / Степан Шах. – Мюнхен: Видавництво «Християнський голос», 1956. – 362 с.

Шлях навчання і виховання.–Часопис.– 1931. – № 3 – С.16-19.

Ярка А. Зі сучасних напрямків початкового навчання історії / Андрій Ярка // Шлях навчання і виховання. – Часопис.– 1932.– № 6 –С. 211

Архівні документи

Центральний державний історичний архів України у Львові (далі – ЦДІАЛ України). Ф. 2. Кураторія Львівського шкільного округу. Од. зб. № 975, арк. 87.

ЦДІАЛ України. Ф. 129. Львівський Ставропігійський Інститут, 1878-1944. оп. 2. Спр. 1343. Повідомлення про екзамени в школі і дані про успішність учнів. Списки учнів із зазначенням біографічних даних, 1893 р., арк.11.

Published

2023-02-06