THE CONCEPTS OF «OWN» AND «FOREIGN» IN THE UKRAINIAN DRAMA OF THE LATE NINETEENTH CENTURY: THE VISION MYKOLA VORONOI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2411-4758.2022.241896

Keywords:

drama, Mykola Voronyi, theater, character, drama, repertoire.

Abstract

The article traces the infl uence of Mykola Voronoi’s own acting and directing experience on his theatrical and literary practice, analyzes the conceptuality of the Ukrainian writer’s views on the nature of drama, its evolution and national-historical conditionality, specifi es the basic principles of Mykola Voronoi-theater critic his theatrical criticism. Mykola Voronyi used the clearly realistic criteria in interpreting and evaluating the works of Ukrainian and foreign playwrights. They are based on the stage and drama experience of the then Ukrainian theater, but, like in his predecessor Ivan Franko, those criteria are tested by the experience of world drama, whose lessons, together with the best achievements of national art, form the aesthetic and theoretical basis of critics’ judgments and views. Enriching the repertoire of the Ukrainian theater by processing other people’s works, the critic believes, is possible and sometimes necessary. A careful reading of his critical speeches convinces that M. Voronyi also defended other princely things. He understood that behind the hidden plagiarism automatically stretches a train of distortion of characters, the transfer to the Ukrainian stage of alien types, confl icts, situations. Therefore, updating and enriching the repertoire was not the last aim for M. Vorony, as well as for his older contemporary I. Franko. The demand for the truth of life meant for him the demand for the truth of the image of Ukrainian life. The monographic sketch made by M. Voron can be considered a model for the evolution of the original repertoire of Ukrainian drama during the XIX century – from “Natalka Poltavka” to the works of “the father of realism in Ukrainian drama”. It is noteworthy that the last defi nition, as well as the defi nition of “innovator” is connected in M. Voronoi’s essay with the characteristic “deep connoisseur of the Ukrainian village” and the corresponding link of the repertoire in M. Kropyvnytsky’s dramatic work. It was the evolution of the “rural” part of the repertoire that led to the establishment of realism in Ukrainian drama. The leading demand of Mykola Voronoi-critic concerns the characters (types) supplied by “real life itself”; the corresponding cognitive instruction of the critic is connected with this requirement, he is comforted when at least one or two fi gures, observed in reality and more or less truthfully reproduced by the playwright, fl ash in the work of even the less original author. M. Voronyi says something special about his works from ancient times. He tactfully removes them from the scope of the category of “realism”, which is quite justifi ed theoretically and aesthetically. The notions of “truthfulness and artistry” applied by the critic to this part of the repertoire have an objectively different content: it is essentially marked by romantic poetics, which is what the critic reckons with.

References

Білецький, О. (1965). Зібрання творів у 5-томах. (Т. 2.), 596 – 624. Київ : Наукова думка.

Вервес, Г. (1996). Микола Вороний. Вороний М.К. Поезії. Переклади. Критика. Публіцистика, 5 – 30. Київ : Наукова думка. Вороний, М. (1996). Поезії. Переклади. Критика. Публіцистика. Київ : Наукова думка.

Лесик, В. (1994.) Поетична спадщина Миколи Вороного. Дивослово, 12, 5–8.

Малютіна, Н. (2006) Українська драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століття: аспекти родо-жанрової динаміки. Одеса : Астропринт. Погребенник, В. (2005) Микола Вороний. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. : у 2 кн. (Кн. ІІ). 284 – 314. Київ : Либідь. Ткаченко. О. (2005). Актуальні аспекти театральної критики Миколи Вороного в руслі світового літературного процесу кінця ХІХ – початку ХХ ст. Література. Театр. Суспільство: збірник наукових праць, 120–123. Херсон : Айпалет.

Ткаченко, О. (2005). Урбаністичні мотиви у циклі Миколи Вороного «Співи старого міста» у світлі поезії Поля Верлена. Актуальні проблеми слов’янської філології: Міжвуз зб. наук. ст. Х: Лінгвістика і літературознавство, С. 276 – 280. Київ : Знання України. Шевель Т. О. (2016). Місце драматургії й театру в житі й творчості М.Вороного. Молодий вчений, 4 (31), 435 – 438.

Шевель Т. О. (2014). Синтез національних та світових літературних традицій у доробку Миколи Вороного: автореферат дисертації ... канд. філол. наук: 10.01.01. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ.

Шевель Т. О. (2010). Проблема рецептивної естетики і поетики у доробку М. Вороного. Гуманітарна освіта в технічних вищих навч. закладах: зб. наук. праць Гуманітарного інституту Національного авіаційного університету, 21, 294–307.

Published

2023-02-10