USE OF MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES FOR SPEECH DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2518-1602.2024.9.8

Keywords:

speech development, children of older preschool age, modern learning technologies, interactive learning, developmental learning.

Abstract

In the article examines the organization and technologies of the educational process with children of older preschool age. The nature of the use of modern technologies aimed at children's speech development is revealed. It was found that the most effective among innovative technologies for children of this age group are the technologies of interactive and developmental learning. Interactive learning technologies assume that the child is the central figure of the received information, which he perceives, generalizes, supplements and reproduces. To implement the idea of developmental education, an activity approach is used. Children should act as active information seekers, researchers, inventors, speakers, interviewers: a minimum of readymade facts and a maximum of active creative search, independent reasoning. Emphasis is placed on the types of activities prioritized for the formation of speech competence: educational-speech, speech-play, communicative-speech, artistic-speech. Enriching children's vocabulary and developing coherent speech is defined as the main goal of learning of the Ukrainian language.

References

Богуш, А. (2015). Технологія розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/punpu_2015_4_10

Гавриш, Н. (2021). Мовлення дитини. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. № 3. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/doshkilna/2021/05/11/Dv_2021-03-Gavrysh.pdf

Гірняк, С., Митуля, С. (2008). До проблеми наступності та перспективності у навчанні рідної мови дошкільників і молодших школярів. Слово у мові та тексті: наукові записки. Вип. 2. Дрогобич: Посвіт.

Закон України Про дошкільну освіту. (2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text

Захаров, Р. (2020). Розвивальне навчання: досвід впровадження в школах України. Початкове навчання. № 1. С. 10–11.

Зимульдінова, А. (2010). Основи педагогічної майстерності: навч.-метод. посібник. Дрогобич: РВВ ДДПУ.

Козачок, Л., Глинюк, Т. (1999). Віршовані тексти – стимул до навчання. Початкова школа. № 12. С. 59–60.

Лужецька, Л. (2007). Вивчайте, діти, рідну мову: навч. посібник. Дрогобич: Посвіт. 2007.

Наказ Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2021 р. № 33. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20

komponenta%20 doshkilnoyi%20osvity.pdf

Табака, О. (2021). Розвиток мовлення дошкільнят: актуальні проблеми, шляхи розв’язання. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 40. Т. 3. С. 213–217.

Published

2024-06-19