PEDAGOGICAL ACTIVITY AS CREATIVITY

Authors

  • Halyna ASYEYEVA

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.43.159077

Keywords:

pedagogical creativity, meta-activity, self-development, goals of pedagogical activity, subindividual character of creativity, system of the basic level of creative personality, personal reflection

Abstract

Creativity of pedagogical activity is diverse. It mani-fests itself in non-standard approaches to solving problems, in deve-loping new methods, forms, techniques and their original combina-tions; in the effective use of existing experience in the new environ-ment; in the ability to see options for solving the same problem, the formulation of various operational goals; in the ability to transform methodological recommendations, theoretical positions into concrete pedagogical actions. All manifestations of pedagogical creativity lar-gely depend on how creative is the teacher’s social reflection aimed at the student ‒ the main subject of pedagogical activity. Realization of the creative nature of pedagogical activity depends on the perso-nality of the teacher, his personal qualities. The individual peculiarity of the teacher, his uniqueness determines the stylistic peculiarities of the activity, which are connected with concrete steps of its reali-zation. In our study, the criteria for determining the indicators of crea-tivity of teachers were: «discovery» by the teacher of internal percep-tion of the personality traits of the student, as well as penetrating into dynamics and contradiction of its integral structure; the degree of frequency and heterogeneity of actions by which such «discovery» is achieved; indicators of the content and strength of the motives of the teacher’s training of students, etc. It should be added that in the process of pedagogical self-edu-cation, the teacher must feel freedom of expression. Teaching activi-ties can not be regulated, squeezed into a solid framework of instruc-tions. The approval of the professional freedom of the teacher (which provides for the choice of content, tasks, methods, forms of education and training, the right to pedagogically grounded initiatives, raising the material level, etc.) is a possible organization of the process of self-education of the teacher.

References

Ананьев Б.Г. Психология педагогической оценки / Б.Г. Ананьев // Избранные психологические труды. – М., 1990. – Т. 1. ‒ С. 159.

Балл Г.О. Гуманістичні засади педагогічної діяльності / Г.О. Балл // Педагогіка і психологія. – 1994. – № 2. – С. 8–17.

Вербова К.В. Психодиагностика склонностей и способностей к педагогической деятельности / К.В. Вербова, Г.В. Парамей // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. – 2000. – № 2. – С. 17–28.

Ковалёв Б.П. Рефлексия учителей с разным стилем взаимодействия с учащимися / Б.П. Ковалёв // Психология. – 1997. – № 7. – С. 64–81.

Коропецька О.М. Формування готовності сучасного вчителя до спілкування з учнями / О.М. Коропецька // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. ‒ Івано-Франківськ : Вид-во «Плай» Прикарпатського ун-ту, 1998. – Вип. 2. – Ч. 1. – С. 81–91.

Крутій О.М. Шляхи формування діалогу як внутрішньо-психологічної основи пізнання / О.М. Крутій // Матеріали Третіх Костюківських читань. ‒ К., 1994. – С. 64–65.

Крутій О.М. Психологічні аспекти формування діалогічної взаємодії у процесі навчання / О.М. Крутій // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. – Вип. 7. – Харків, 1998. – С. 69–71.

Крутій О.М. Етапи формування діалогічності з позиції системного підходу / О.М. Крутій // Вісник харківського університету. – № 419. – Серія: Психологія. – Харків, 1998. ‒ С. 93–97.

Макаренко А.С. Педагогические сочинения : в 8 т. / А.С. Макаренко. – М. : Педагогика, 1983. – Т. 3 : Педагогическая поэма. – 511 с.

Макаренко С.С. Комунікативна компетентність вчителів та її психологічні характеристики / С.С. Макаренко // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К. : «Любіть Україну», 2000. – Т. І, ч. 3. ‒ С. 60–63.

Макаренко С.С. Формування комунікативної компетентності учителя / С.С. Макаренко. – Київ‒Житомир, 2000. – 32 с. (У співавторстві із М.М. Заброцьким).

Максименко С.Д. Професійне становлення молодого вчителя / С.Д. Максименко, Т.Д. Щербан. – Ужгород : Закарпаття, 1998. – 106 с.

Психологія творчості: загальна, диференціальна, прикладна / Я.А. Пономарів, І.І. Семенов, С.Ю. Степанов. – М., 1990. – 317 с.

Психологія професійної діяльності і спілкування / за ред. Л.Е. Орбан, Д.М. Гриджука. – К. : Преса України, 1997. – 192 с.

Published

2023-04-05