ПРОФЕСІЙНО ЗНАЧУЩІ ЯКОСТІ ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2312-8437.45.196296

Ключові слова:

емоційне вигорання; емпатія; товариськість; професійно важливі якості; комунікативна компетентність

Анотація

У статті подані результати емпіричного дослідження співвідношення показників емоційного вигорання та показників емпатії та товариськості як професійно-значущих якостей особистості психолога. У результаті теоретичного вивчення проблеми з’ясовано, що представники соціономічних професій, до яких належить і професія психолога, зазнають значного психоемоційного напруження. Така професійна діяльність потенційно містить небезпеку психотравмувальних ситуацій та ймовірність виникнення професійного стресу. З огляду на специфіку професії, психологи використовують власну особистість та її ресурси у професійній діяльності. Тому є доволі жорсткі вимоги до особистісно-професійних якостей фахівців цього профілю. Виявлено, що розвиток професійно-значущих якостей особистості психолога упродовж професійного навчання, може забезпечити ефективність його майбутньої професійної діяльності та створити певний ресурс самокерівництва і саморегуляції. Емпірична частина дослідження полягала у вивченні співвідношення між показниками емоційного вигорання, емпатії та товариськості як професійно значущими якостями особистості психолога, оскільки саме їх дослідники виокремлюють як важливі для психолога-професіонала. У результаті емпіричного дослідження за допомогою валідних та надійних діагностичних методик виявлено, що існують індивідуальні відмінності в емпатії та товариськості в осіб з різним рівнем емоційного вигорання. Емпірично встановлено, що для групи осіб з високим рівнем емоційного вигорання характерний низький рівень емпатії та товариськості. Особи з низьким рівнем емоційного вигорання характеризуються високим значенням загальної емпатії та товариськості. Доведено, що розвиток таких професійно важливих якостей, як емпатія та товариськість, мають певний вплив на рівень емоційного вигорання психолога.

Посилання

Бойко, В.В. (1999). Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении. Санкт-Петербург: Питер.

Долинська, Л.В. (2000). Забезпечення сучасних потреб освіти шляхом підготовки вчителя-психолога. Українська еліта та її роль у державотворенні: наукові записки, 1, 25–29. Київ.

Маслач, К. (б.г.). Профессиональное выгорание: как люди справляются. Взято с http://www.5ballov.ru/referats/preview/72429/6.

Санникова, О.П., & Орищенко, О.А. (2001). Диагностика содержательных показателей эмпатии: апробация оригинального теста. Наука і освіта, 6, 54–57.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06