ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СТРУКТУРИ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.50.2022-4

Ключові слова:

інтелект, емоційний інтелект, соціальний інтелект, емоційна компетентність

Анотація

Статтю присвячено теоретичним дослідженням проблеми емоційного інтелекту особистості. Актуальність дослідження зумовлена динамічним розвитком сучасного світу, який вимагає від людини високої стресостійкості в умовах постійних змін, гнучкості, уміння керувати власними емоційними станами, ефективності у спілкуванні. Узагальнено наукові підходи зарубіжних та вітчизняних дослідників до визначення сутності, структури, функцій емоційного інтелекту особистості. З’ясовано, що успішність людини у сучасному світі визначається уже не так академічними знаннями у тій чи іншій сфері чи рівнем загального інтелекту, як умінням ефективно взаємодіяти через розуміння власних та чужих емоцій. Систематизація інформації щодо емоційного інтелекту дала змогу зробити висновок, що саме емоційний інтелект є інтегральною характеристикою особистості, що допомагає людині усвідомлювати свої та чужі емоції, виокремлювати емоційний підтекст міжособистісних стосунків, керувати власною поведінкою у різних життєвих ситуаціях, трансформувати негативні емоції у джерело мотивації. Підкреслюється, що вміння керувати емоціями є необхідною умовою успішної адаптації у соціумі. Стверджується, що емоційний інтелект є важливою особистісною компетенцією, що дає змогу людині бути гнучкою, контактною, здатною визначати пріоритети та вибирати найефективніші способи для досягнення мети.

Посилання

Візір В.А., Макуріна Г.І., Сюсюка В.Г., Пащенко І.В. Розвиток емоційного інтелекту особистості як технологія збереження професійного здоров’я фахівця. Сучасні здоров’язбережувальні технології : монографія / за загальною редакцією проф. Ю.Д. Бойчука. Харків : Оригінал, 2018. С. 74–79.

Ігнатенко Ж.В. Що важливіше для молодої людини: рівень IQ або емоційний інтелект EQ? Матеріали Причорноморської наук.-прак. конф. проф.-викл. Миколаїв : МНАУ, 2021. С. 17–20.

Ічанська О.М., Закревська А.І. Емоційний інтелект та емпатія як ресурси професійної підготовки студентів-психологів. Молодий вчений. 2019. Вип. 9(2). С. 272–276.

Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції : монографія. Київ : Вища школа, 2003.

Четверик-Бурчак А.Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на успішність життєдіяльності особистості : автореф. дис. … канд. психолог. наук : 19.00.01 ; ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського». Одеса, 2015. 18 с.

Cooper, R.K., & Sawaf, A. (1997). Executive JO: Emotional intelligence in leadership and organizations (p. XXVII). N. Y.: Grosset Putnum.

Mayer J.D., Salovey P., & Caruso D.R. (2008) Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist. 63(6). P. 503–517.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-25