ОСОБЛИВОСТІ ЕКЗИСТЕНЦІЙНОЇ СФЕРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2312-8437.54.2024-2.1Ключові слова:
віра, свобода, милосердя, сенс життя, екзистенція, екзистенційні цінності, майбутній педагог, ціннісні орієнтаціїАнотація
Мета статті – на основі теоретичного аналізу поглядів різних авторів на поняття та структуру екзистенційних цінностей особистості виявити та охарактеризувати особливості екзистенційної сфери майбутніх учителів у процесі професійної освіти. Методологія дослідження базується на екзистенціальному підході, що дозволяє проаналізувати екзистенційні ресурси, які є важливими для майбутньої професійної діяльності вчителя. Наукова новизна теоретико-емпіричного дослідження полягає в тому, що у контексті зазначеної проблеми визначено структуру екзистенціальних цінностей, яка включає три аспекти: суб’єктивний (самоаналіз і рефлексію, самозадоволення, духовний розвиток, самопізнання), інтернаціональний (цінність, яку людина має в процесі взаємодії з оточуючими людьми та предметами) та об’єктивний (загальнокультурні цінності, екзистенціальні цінності, мета і сенс життя людини, релігійні цінності). Зазначені аспекти системи екзистенційних цінностей пронизують усі рівні регуляції поведінки особистості, характеризують сферу глибинних духовних переживань людини, що впливають на її індивідуальне буття. Проаналізовано особливості розвитку екзистенційних цінностей у майбутніх педагогів, які є основою їх спрямованості на духовно-практичну діяльність, за допомогою якої здійснюється власне перетворення в бік самовдосконалення і самотворення та виступає важливим компонентом їхнього життєвого та професійного самовизначення. Доводиться думка, що саме екзистенційні цінності дозволяють майбутньому педагогу знайти відповіді на фундаментальні питання свого буття, здійснювати вибір та приймати правильні рішення. Висновки. Результати емпіричного дослідження дали можливість визначити рівень прояву таких складників екзистенції, як свобода, віра, милосердя, сенс життя, прийняття інших. Встановлено, що в основі вибору таких цінностей лежить переживання людського буття, що має ціннісно-онтологічний статус. З’ясовано, що у досліджуваній вибірці відбивається середній рівень прояву таких екзистенційних цінностей; студенти орієнтовані на прояв свободи, емпатії, милосердя, прийняття, що є необхідним у майбутній педагогічній діяльності.
Посилання
Білозерська С.І. Аксіологічні орієнтири підвищення якості педагогічної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : «Психологія». 2021. № 3. С. 75–81.
Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2004. URL: https://esu.com.ua/article-36401.
Камю А. Щоденники. Київ : Фоліо. 2021. 544 с.
Савчин М. Здоров’я людини: духовний, особистісний і тілесний виміри : монографія. Дрогобич : ПП «ПОСВІТ», 2019. 232 с.
Савчин М.В. Фундаментальні духовні здатності особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2014. Вип. 1. Т. 1. С. 92–9.
Сартр Ж.-П. Буття і ніщо: Нарис феноменологічної онтології / Пер. з фр. В. Лях, П. Таращук. Київ : Основи, 2001. 854 с.
Франкл В. Сказати життю «Так». Психолог у концтаборі. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2018. 239 с.
Фромм Е. Втеча від свободи. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2019. 288 с.
Längle A. Personale Existenzanalyse. In: Wertbegegnung. Phänomene und methodische Zugänge. Längle A. (Hrsg). Wien: GLE-Verlag 1993. P. 133–160.