ДОСЛІДЖЕННЯ СУБ’ЄКТИВНОГО СПРИЙНЯТТЯ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ У СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ

Автор(и)

  • Віталій ЛАВРІНЕНКО Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка https://orcid.org/0000-0003-4531-7127

DOI:

https://doi.org/10.32782/2312-8437.54.2024-2.5

Ключові слова:

особистісний потенціал, майбутні психологи, особистісний потенціал студентів-психологів, суб’єктивне сприйняття особистісного потенціалу студентів, особистісні характеристики студентів, самоставлення майбутніх психологів, конструкти, використані для опису студентами свого «Я», інтернет-залежність студентів

Анотація

Мета публікації – проаналізувати результати емпіричного дослідження показників суб’єктивного сприйняття особистісного потенціалу у студентів-психологів із різним рівнем інтернет-залежності. Методологія дослідження. Як діагностичні показники суб’єктивного сприйняття особистісного потенціалу у студентів-психологів використано результати вивчення характеристики самоставлення респондентів та їхніх суб’єктивних оцінок власної особистості. В емпіричному дослідженні використано методики: «Тест на визначення рівня комп’ютерної залежності» (К. Янг, адаптація В.А. Лоскутової), методика «Опитувальник самоставлення» (В.В. Столін, С.Р. Пантілєєв), методика «Особистісний диференціал» (за Ч. Осгудом). Дослідження проведене на вибірці, до якої увійшли 145 студентів-психологів другого (магістерського) рівня вищої освіти факультету психології і соціальної роботи Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, які навчаються за освітніми програмами «Психологія» та «Кризова психологія. Соціально-психологічна реабілітація». Наукова новизна статті. Новизна публікації полягає у визначенні зв’язку між суб’єктивним сприйняттям особистісного потенціалу студентами та їх залежністю від мережі. Отримані дані розкривають не визначені раніше зв’язки між сферою самосвідомості майбутнього фахівця та адитивних станів особистості. Висновки. Проведене дослідження підтвердило сформульовану гіпотезу. Визначено, що інтернет-залежність студентів-психологів пов’язана з особливостями їх суб’єктивного сприйняття особистісного потенціалу. Зокрема, студентам-психологам із підвищеним рівнем комп’ютерної залежності властиве погіршене суб’єктивне сприйняття особистісного потенціалу, що реалізується через знижені показники самоставлення і негативне суб’єктивне оцінювання власного «Я», що виступає чинником формування адикції. Натомість, студентам-психологам, які не мають залежності від мережі, властиве більш позитивне погіршене суб’єктивне сприйняття особистісного потенціалу, сформоване самоставлення та оцінка власного Я.

Посилання

Білозерська С.І. Особистісний потенціал у структурі особистості викладача. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія : Психологія. 2021. Т. 32 (71). № 1. С. 87–92.

Лавріненко В.А. Емпіричне дослідження показників самоактуалізації студентів-психологів. Психологія і особистість. 2023. № 1. C. 97–108.

Надвинична Т.Л., Шаюк О.Я. Особливості розвитку професійно-особистісного потенціалу студентів-психологів під час навчання у ЗВО. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія : Психологія. 2022. Т. 33(72). № 6. С. 58–62.

Омельченко Т.В. Саморозвиток майбутніх психологів в період професійного навчання. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2018. Issue 181, Vol. VI (75). P. 69–72.

Седих К.В., Милашенко К.О. Психологічний аналіз пікових переживань як чинника самоактуалізації особистості. Психологія і особистість. 2020. № 2. C. 205–222.

Синишина В. Активізація творчого потенціалу студентів-психологів шляхом технологізації фахової підготовки. Інновації в освіті: реалії та перспективи розвитку : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, 25 листопада 2021 р.). Тернопіль : ЗУНУ, 2021. С. 195–200.

Kaufman S.B. Self-actualizing people in the 21st century: integration with contemporary theory and research on personality and well-being. Journal of Humanistic psychology. 2023. Volume 63. Issue 1. P. 51–83.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30