ПСИХОЛОГІЯ САМОРОЗВИТКУ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ МЕТИ, ЗАВДАНЬ ТА ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2312-8437.54.2024-2.6Ключові слова:
саморозвиток особистості, ідентичність особистості, механізми саморозвитку, майбутні психологиАнотація
Мета статті полягає в теоретико-методологічному аналізі мети, завдань та змісту навчальної дисципліни «Психологія саморозвитку» для практичних психологів. Методологія. Проаналізовано підходи до трактування проблеми саморозвитку особистості та обґрунтовано практичну доцільність включення в освітню програму з підготовки практичних психологів навчальної дисципліни «Психологія саморозвитку», вивчення якої сприятиме підвищенню ефективності психологічної та особистісної підготовки до професійної діяльності майбутніх практичних психологів. Наукова новизна. Теоретично та методологічно обґрунтовано мету, завдання та зміст навчальної дисципліни, перелік та зміст тематичних блоків навчальної дисципліни. Констатується, що психологу-практику необхідно володіти здоровою особистістю в єдності духовного, морального, соціального, психологічного та фізичного складників. Стверджується, що теоретико-методологічною основою пропонованого курсу є уявлення про особистість у психологічній науці, про її структуру, феноменологію, буття та розвиток. Охарактеризовано умови, чинники, механізми та шляхи саморозвитку особистості. Виділено та охарактеризовано види орієнтації саморозвитку: соціальну, особистісну, соціально-мережеву та духовну. Висновки. Проаналізовано наслідки впливу мережевої орієнтації на саморозвиток ідентичності особистості та спосіб життя майбутніх психологів. В ідентичності це проявляється як інтенсивна зосередженість на інших або на собі, гонитва за нереалістичними стандартами зовнішнього вигляду, байдужість до особистого розвитку, створення ілюзій щодо себе, ідеалізація, нездорові уявлення про успіх, виховання нездорового самовпливу, гострий егоцентризм, спотворення в мотивації сфери та відсутність мотивації до саморозвитку. У способі життя це виражається у відсутності життєвих принципів та ідеалів, неволодінні стратегією життя, виборі нестандартних пріоритетів, гострій зосередженості на кар’єрі чи статусі, занятті небезпечними видами діяльності, володінні нездоровими звичками, житті у віртуальному світі, тривалому рефлексуванні бездіяльності, перебуванні у нездоровому соціальному оточенні. Виділено та викладено зміст основних тем курсу: 1) теоретико-методологічні засади курсу «Психологія саморозвитку»; 2) загальна характеристика змісту саморозвитку; 3) психічний саморозвиток; 3) загальна характеристика особистісного саморозвитку; 4) саморозвиток фундаментальних здатностей особистості; 5) саморозвиток здібностей, творчості та креативності; 6) саморозвиток індивідуальності; 7) соціальний саморозвиток особистості; 8) фізичний саморозвиток; 9) оволодіння здоровим стилем життя; 10) умови та чинники саморозвитку; 11) соціально-психологічні механізми та методи саморозвитку.
Посилання
Бех І.Д. Особистість у просторі духовного розвитку : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2012. 256 с.
Боришевський М.Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності : монографія. Київ : Академвидав, 2010. 416 с.
Доскач С.С. Професійна свідома особистість майбутнього психолога як здатність до його самовизначення як фахівця. Психологічний саморозвиток особистості : збірник наукових праць [електронний документ]. / за ред. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої. Чернівці–Київ, 2016. 284 с. С. 193–207.
Зарецька О.О. Особистісний саморозвиток через самопроєктування (за матеріалами online-інтерв’ю). Психологічний саморозвиток особистості : збірник наукових праць [електронний документ]. / за ред. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої. Чернівці–Київ, 2016. 284 с. С. 129–141.
Колесник О.П. Психологія духовного саморозвитку особистості : монографія. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. 388 с.
Кузікова С.Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці : монографія. Суми : Вид-во «Універсальна книга», 2023. 410 с.
Кузікова С.Б. Стратегії саморозвитку в життєвій кризі особистості: ресурсний підхід. Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С.Д. Максименка, С.Б. Кузікової, В.Л. Зливкова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2017. С. 397–419.
Кузікова С.Б. Психологія саморозвитку : навчальний посібник. Суми : Видавництво «МакДен», 2011. 148 с.
Поліщук О.М. Ресурси саморозвитку особистості. Психологія саморозвитку особистості : збірник наукових праць. / В.Г. Панок, Г.В. Рудь. Київ : Ніка-Центр,. 2006. 280 с.
Міляєва В.Р. Формування компетентності саморозвитку особистості як основа підготовки майбутнього фахівця. Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. ХІІІ. Ч. 7. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pzpp/2011_13_7/120– 128.pdf.
Москалець В.П. Психологія особистості : підручник. 3-тє вид., перероб., доповн. Київ : Ліра-К, 2020. 364 с.
Савчин М.В. Здоров’я людини: духовний, особистісний і тілесний виміри : монографія. Дрогобич : ПП ПОСВІТ, 2019. 232 с.
Савчин М.В. Здатності особистості : монографія. Київ : ВЦ «Академія», 2016. 288 с. (Серія «Монографія»).
Терлецька Л.Г. Психологія здоров’я особистості: технологія психосинтезу : навчальний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2016. 152 с.