VOCABULARY FOR THE DESIGNATION F RELIGIOUS CONCEPTS IN NOVEL V. BARKA’S «PARADISE»
DOI:
https://doi.org/10.24919/2411-4758.2019.178202Keywords:
paradise; vocabulary; demonological vocabulary; religious style; religious termino-vocabulary.Abstract
The emigrant writer V. Barka proves to us that during those years he worked and lived there were no opportunities to write works on Christian problems in Ukraine, only abroad due to various cultural-religious, socio-political reasons. V. Barkа’s novel «Paradise» is fi lled with religious nominations, which we differentiate into different subgroups. The lexico-semantic subgroups of religious termino-vocabulary was analyzed in the article. It is found out, that the author of the analyzed work repeatedly illustrates demonological vocabulary, uses it to denote of evil power and enriches the work with religious synonymous and antonymous words. However, an analysis of recent research witness that the question of the research of names for the designation of religious vocabulary in the novel “Paradise” has not yet been learned. Therefore, we set ourselves an aim to analyze the layers of religious vocabulary in worked out work. The purpose of the article is to differentiate the names of religious lexemes in the novel “Paradise” by certain thematic subgroups, to confi rm with illustrative theses, to display peculiarities of the formation of demonological vocabulary. Nominations to designation of demonological vocabulary were fi led as such, that devoid of moral-ethics norms, positive traits, and they doing only bad, sinful acts in the work under review. B. Barka the main focus concentrates on the following biblical antinomies: paradise / hell, man / beast, good / evil, life / death, faith / disbelief, righteous / sinner, sinful / righteous. Perspective henceforth we perceive the analysis of verbs on the notation of religious concepts, as well as the research of religious vocabulary in the works of V. Barka.
References
Бабій, І. (2018). Індивідуально-авторська номінація осіб у романі “Рай” Барки. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”: серія “Філологія”. Острог: Вид-во НаУОА. Вип. 1 (69), Ч. 1, 19 – 22.
Барка, В. (1953). Рай: Роман. Нью-Йорк: Свобода, 309 с.
Вовк, М. П. (2006). Міфо-символічні джерела прозової спадщини Василя Барки (Автореферат дис. канд. філол. Наук). НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського, Київ.
Головань, Т. (2014). До питання про типологію героїв у творчості Василя Барки. Молодий вчений. 2014. № 10 (13) (2). С. 38 – 39. Взято з http:// nbuv.gov. ua/UJRN/molv_2014_10(13)(2)__10.
Головань, Т. П. (2003). Естетична природа поетичного мислення Василя Барки (Автореферат дис. канд. філол. Наук). НАН України, Ін-т літератури імені Тараса Шевченка, Київ.
Григорчук, Ю. (2018). “Неспіймані світом”: ідейно-естетична суголосність творів Григорія Сковороди і Василя Барки (на матеріалі роману “Рай”). Сучас- ні проблеми мовознавства та літературознавства: зб. наук. праць / відп. ред. І. В. Сабодаш. Ужгород. Вип. 23, 95 – 99.
Колоїз, Ж. В. (2011). Індивідуально-авторські неологізми в романі Василя Барки «Жовтий князь. Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства: зб. наук. праць. Ужгород : Вид-во УжНУ «Говерла», Вип. 15, 341 – 345.
Кульчицька, М. (2002). Романи Василя Барки “Рай” та “Жовтий князь”: художня візія тоталітарної дійсності (Автореферат дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук). Львівський Національний університет імені Івана Франка, Львів.
Кульчицька, М. (2009). Християнська парадигма художнього осягнення тоталітарної дійсності в романах Б. Барки “Рай” і “Жовтий князь”. Волинь філологічна: текст і контекст, Вип. 7, 127 – 145. Взято з http:// nbuv.gov. ua /UJRN/ Vftk_2009_7_17.
Маланій, О. (2014). Джерела художнього світу поезій Василя Барки. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія: Філологічна, Вип. 41, 198 – 201. Взято з http:// nbuv.gov. ua/UJRN/Nznuoaf_2014_41_48.
Маланій, О. О. (2003). Художній часо-простір поезій Василя Барки (Автореферат дис. канд. філол. наук). НАН України, Інститут літератури імені Тараса Шевченка, Київ.
Музика, С. (2006). Василь Барка – творчість як сакральна дія. Studia methodologica. Філософія. Філологія, Вип. 17, 156 – 158. Музика, Т. (2016). Домінантні особливості портретування у романах Василя Барки. Прикарпатський вісник НТШ. Слово, № 2, 389 – 395. Взято з http:// nbuv.gov. ua/UJRN/Pvntsh_sl_2016_2_44
Пушко, В. Ф. (2001). Жанрово-стильові особливості прози Василя Барки (Автореф. дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.
Швець, Г. Д. (2006). Есеїстика Василя Барки: жанрова специфіка та проблематика (Автореф. дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.