PROBLEMS OF INTERACTION BETWEEN MAN AND NATURE: THE ROLE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Nadiia Stetsula
  • Oksana Holub

DOI:

https://doi.org/10.32782/2450-8640.2021.2.7

Keywords:

ecological education, greening, sustainable development, ecological problems, education system, educational technologies

Abstract

The article is devoted to the study of the role of environmental education as a basis for the implementation of the Concept of sustainable development and greening of society. It is investigated that as a result of the interaction of society and nature at the present stage there are acute contradictions that are the essence of environmental problems: ozone depletion and air pollution, transboundary movement of pollutants, climate change, biodiversity, acid rain, desertification, resource crisis, etc. At the heart of these environmental problems are global phenomena and processes that society today is unable to overcome without environmental education, namely without understanding the theoretical foundations of ecology, environmental protection and sustainable use of nature. In recent years, a new stage in the relationship of mankind with nature has emerged. Previous decades have been characterized by awareness of the consequences and scale of anthropogenic impact, recognition of the priority role of ecology and the transformation of this science from a purely biological to an integrated interdisciplinary. A distinctive feature of the current stage is the transition from fact-finding to action, to the development of a model of sustainable socio-economic and environmental development and to greening. The most important tasks of greening is to integrate different branches of modern scientific knowledge to solve a specific socio-environmental problem; the relationship of related fields of knowledge to a certain holistic system of scientific ideas; in the formation of a new person who is aware of himself in inseparable connection with nature; in the formation of a specialist who will create new technologies and techniques that ensure the implementation of the principles of sustainable development of society. The greening of education should aim not only, but not so much at the awareness of the need to protect nature, as the development of thinking, ensures the transition to non-destructive, balanced nature management. The objectives of the principles of sustainable development are as follows, namely to ensure the advanced solution of problems of social and spiritual development; coordination of the pace of economic development with the economic capacity of ecosystems; preservation and restoration of natural ecosystems and their ability to self-reproduction; coordination of the pace of economic development with the economic capacity of ecosystems; conservation and restoration of natural ecosystems and their ability to self-reproduce. The article reflects the features, defines the objectives, goals and characteristics of environmental education. Environmental education should be implemented at all levels of education through a variety of organizational forms, tools and methods of teaching, which should be carried out on the basis of the world's best educational technologies, achievements of psychological and pedagogical science. The priority directions of development of the education system in Ukraine and for the introduction of environmental education are given. Environmental education is one of the prerequisites for achieving sustainable development and an important tool for effective governance, sound decision-making and the development of democracy.

References

Бондар, О. І., Барановська, В., & Єресько, О. Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях: науково-методичний посібник для вчителів. Херсон: Грінь ДС., 2015. 228 с.

Борисенко, Н.М., & Кузьмічова, О.А. Еволюція світоглядних уявлень у процесі взаємодії людини і природи. Перспективи. 2011. Т. 2(48). С. 83–88.

Брундтланд Г. Наше спільне майбутнє: Міжнародна комісія з навколишнього середовища та розвитку: монографія. Оксфорд : Оксфорд Юніверсіті Пресс, 1987. 512 с.

Дайнаускас В.Р., & Стецула Н.О. Роль екологічної освіти як складової освіти для сталого розвитку в Україні. Освітні та наукові виміри природничих наук : збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської заочної наукової конференції, м. Суми, 8 грудня 2021 р. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 180–183.

Моисеев Н.Н. Историческое развитие и экологическое образование : монография. Москва : МНЭПУ, 1995. 56 с.

Пустовіт Г. Світоглядний контекст проблеми взаємодії людини і природи. Релігія та соціум. 2015. № (3). С. 131–138.

Пустовіт, Н.А., Пруцакова, О.Л., Колонькова, О.О., Тарасюк, Г.П., & Солобай, Ю. В. Екологізація освітнього простору сучасної загальноосвітньої школи: монографія. Харків, 2016. 154 с.

Підліснюк В., Рудик І., Кириленко В., Вишенська І., & Маслюківська О. Сталий розвиток суспільства: роль освіти. Путівник. К.: Видавництво СПД «Ковальчук», 2005. 88 с.

Совгіра, С.В. Непередбачувані наслідки взаємодії людини і природи. Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2007. №115. С. 109–118.

Стецула Н.О. Екологізація освіти як ключова тенденція сталого розвитку суспільства. Молодь і ринок. 2020. №6-7 (185-186). С.115–121.

Стецула Н.О. Функції методологічних підходів у дослідженнях проблем екологічної освіти в педагогічних закладах вищої освіти. Проблеми і перспективи розвитку природничих наук у контексті модернізації середньої та вищої школи : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-методичної Інтернет-конференції з міжнародною участю. Одеса : Одес. нац. ун-т імені І.І. Мечникова, 2021. С. 29–32

Melnychuk D., Pidlisnyuk V., & Stefanovska T. Key questions about sustainable development: what everyone needs to know. Handbook. K. : Hopak, 2003. 68 p.

Piasecki B.W., Fletcher K.A., Mendelson F.J. Environmental Management and Business Strategy: Leadership skills for the 21 century. 1999. С. 216–272.

Pidlisnyuk V.V., Stefanovska T. Sustainable agriculture: a New Gender Approach and Challenges for Education. Economic and Environmental Studies. 2004. № 6. Р. 311–320.

Stetsula N., Orshanskіy L., & Voloshanska S. Ecological competence as a means of forming a dynamic teacher stereotype. Bioresources and Human Health, 2021. С. 117–122.

Stetsula N.O., & Pavliukh S.B. To the ecological culture through ecological education Acta Carpatica. 2015. № 24. Р. 217–222.

Електронні ресурси

Базові елементи Стратегії ЄЕК ООН про освіту з метою сталого розвитку http://accord.cis.lead.org/edu/annex6.pdf

Електронний архів В.І. Вернадського http://vernadsky.lib.ru/

Комісія ООН із сталого розвитку http://www.iisd.ca/linkages/topics/csd/

Про концепцію екологічної освіти в Україні. Закон України від 20.12.2001 13/6. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text

Published

2021-12-29

Issue

Section

Статті